Dagsarkiv: 4 juni 2017

Småvägar och landsbygd

Efter en sovmorgon till 08.30 och brittisk frukost med äggröra, skinka och stekta tomater satte vi oss åter i bilen för att med Mikael som guide ta oss ut i det gröna, irländska landskapet några mil utanför Limerick.

Och återigen blev det en fin dag, alltså en dag då det bara regnade ibland och solen faktiskt syntes en kvart då och då. Irländare har andra krav på vädret än vad vi svenskar har.

Målet för dagens utflykt var sjön Lough Gur med en halvt raserad gånggrift, en kyrkoruin, och en stor stencirkel, störst på Irland, men också lite vandringar kring själva sjön. Mycket lyckat.

Stencirkeln var riktigt stor och kul att se. Men svår att fånga på bild i sin helhet. Några stenar var mer än två meter höga men de flesta betydligt mindre. En av stenarna hade fått sällskap av ett träd som i princip slutit stenen i sin famn.

När vi kom till Lough Gur kunde vi konstatera att den hade ett flertal svanpar, vilket ju är positivt, och en konstgjord ö. Mikael hittade också en stig som han trodde ledde tillbaka till parkeringen som visade sig vara en veritabel djungelstig med vassa törnen, branta och smala backar och hal lera. Efter femtio meter tog den abrupt slut i en grotta!

Som ni kan se på bilden ovan var det inte alldeles lätt att ta sig därifrån. Här kring sjön har det bott människor i omkring 6.000 år.

Lunch intogs i den fina staden Adare på Pat Collins bar and restaurant på Main Street som visade sig servera mycket bra mat. Jag åt en suverän hemgjord burgare med goda tilltugg och Anneli en söndagsstek på lamm medan Mikael tog en Chilli Beef Baguette. Till det drack jag en Fransisco Well Red Ale, Anneli en Bulmers cider och vår arma chaufför ett glas citronvatten.

När vi tittade bakom hos hängde ett antal golfklubbor inom glas och ram med skylten Tiger’s first set, så detta skulle alltså vara Tiger Woods första klubbor.

När vi frågade hur de hade hamnat där fick vi ett lätt svävande svar om att Tiger Woods spelat på banan i Adare (mycket flott) år 2010, vilket ändå inte riktigt förklarade varför de hängde på just denna pub. Underligt.

Då vi ätit klart tog vi en tur i den vackra katedralen, gick en sväng på huvudgatan och satte oss sedan och åt en lokal glass utanför turistbyrån. Jag tog en kula Bailey’s Cream som visade sig mycket god – och tänkte på min Englandskompanjon Carl-Anton som är en stor älskare av drycken med samma namn. Den kulan (stor) fick sällskap av en kula mango (också stor).

Men sedan bar det hem till Mikael och Liz för en kopp te innan vi fick skjuts in till Limerick där bussen till Dublin avgick 18.05. Och på den sitter vi nu. Mikael som skulle parkera bilen och sedan komma tillbaka för att vinka av oss dök aldrig upp utan ringde när vi redan åkt i tio minuter och berättade att han råkat svänga fel och hamnat på småvägar som till slut gjorde det omöjligt för honom att hinna tillbaka.

Sedan regnade det hela vägen till Dublin, vilket inte gjorde så mycket eftersom vi satt i bussen och läste och höll koll mejl och Facebook. Passade också på att skriva det mesta av den här bloggen.

När vi kom fram var klockan 20.30 och vi vi började vandra mot vårt hotell, tog vägen över Ha’penny Bridge och sedan var det ganska lätt att navigera oss fram till Parliament Hote som ligger centralt men inte är särskilt dyrt.

Efter att ha
softat på rummet en stund gav vi oss ut i regnet. För nu var det regn hela tiden. Målet var att köpa några trekantsmackor och något att dricka som vi sedan kunde ta med till rummet. Vi var båda rätt mätta och nöjda efter dagen. Vi gick Dame Street och hittade en lite butik som hade det mesta och sedan fortsatte ned några smågator till Temple Bar, den mest kända puben i Dublin. Dit ska vi gå i morgon.

Massor av folk ute. Regn är inget problem i Irland.

Men det blev ingen längre tur. I brist på paraply gick vi till hotellet och åt våra mackor, skrev vykort och blogg. Det blev en tidig kväll efter ett par långa dagar.

Mikael och Liz och Anneli innan det bar iväg.

En dolmen, gånggrift, på vägen mot Loch Gur.

Anneli och Mikael vid den största stenen i stencirkeln.

Anneli vid Loch Gur.

Anneli och Mikael vid några älvhus – vi gick en älvstig vid sjön.

I väntan på maten i Adare

Och den goda ölen och cidern.

Ha’penny Bridge tog oss över från bussen till vår sida där hotellet ligger.

Vid 22-tiden tog vi en tur i närområdet. Här vid Temple Bar dit vi ska i morgon.