Dagsarkiv: 6 augusti 2017

Titanic, Vingåker och middag i Hallsta

I dag kom vi så iväg på Titanicutställningen efter frukost hos Claes och Åsa. Regnet vräkte ned och vi satt kvar och väntade i bilen till dess att portarna slogs upp i utställningshallen på CV-området i Örebro.

Utställningen var verkligen värd sitt besök och sina 160 kronor. Och för en gång skull så var hörlursguiden riktigt bra och faktiskt en förutsättning för att besöket skulle bli begripligt. Rösten lotsade oss genom planeringen, bygget och färden men framför allt några av de människors öden som utgör Titanics historia.

Här fanns originalbrev utställda i montrar liksom föremål som tillhört dem som reste med fartyget och i många fall omkom i det iskalla vattnet. Här fanns också repliker av interiören men även äkta föremål från Titanic även om mycket kom från dess systerfartyg Olympic som i mångt och mycket var en spegelbild av det olycksaliga fartyget.

Tyvärr var det fotoförbud så de bilder jag tog under den 90 minuter långa vandringen är inte särskilt bra. Men jag rekommenderar alla som är det minsta intresserade av Titanic, och det är det många som är drygt 100 år efter dess förlisning, att ta chansen att se utställningen.

När vi var klara åkte vi tillbaka till Claes och Åsa för lunch innan vi körde till Vingåker där det finns en stor outlet med kläder som Anneli och Ylva ville besöka. Jag hängde på i tio minuter, köpte en skjorta och några strumpor och satte mig sedan i bilen för att läsa vidare i min Bibliotekstjänstbok som jag bara har fått i pdf-format och alltså får läsa i datorn.

På väg från Vingåker hamnade vi i en tråkig, stillastående kö på Europavägen utanför Köping. En kö som vi inte hade en aning om orsaken till innan vi fick höra det på radio. Det var en bil som fått punktering på en sträcka med bara en fil och alltså blockerade trafiken.

Men när vi väl kom fram till platsen (bild nedan) så var bilen inte alls i vägen, trots det blev det jätteköer.

Nästa anhalt blev Hallstahammar där Håkan E och Maggan väntade på oss för att bjuda oss på middag på restaurang Maistro på Hammartorget 8. En enkel restaurang men som gjorde väldigt goda plankor. Vi satt där en god stund och åt och pratade innan det var läge att fortsätta vår resa hemåt. Då hade vi också hunnit säga hej på Håkans ena son Andreas och hans flickvän som dök upp på parkeringen utanför.

Vi lyssnade på finalen i fotbolls-EM (Nederländerna slog Danmark) och lite annan idrott medan vi körde mot regnet och Stockholm. Ylva lämnades vid tunnelbanan i Vällingby och jag och Anneli åkte hem för att packa upp. Markus är i Rättvik och spelar golf så vi var ensamma hemma. Anneli hamnade snart i soffan och sov en stund medan jag hade en del att fixa med. Bland annat att ringa några ufosamtal.

Framåt 00.30 hade jag också hunnit läsa en stund till i Bibliotekstjänstboken som är E. P. Ugglas ”Första hösten”.

Bilder och föremål bildade en riktigt bra utställning.

Ylva i en rekonstruktion av en förstaklasshall på Titanic.

De olika människoödena ombord illustrerades av en rad bilder.

En modell av Titanic fanns också med.

Outleten i Vingåker. Mer för Anneli och Ylva än för mig.

Bilen som såg till att vi blev en halvtimma sena.

Ylva, jag, Anneli, Maggan och Håkan.