Dagsarkiv: 23 augusti 2017

Till West Palm Beach

Vaknade bara en gång i natt, vid 03 (och det gjorde Markus också), och sedan sommade jag om till strax efter 07 då det var dags att gå upp för att äta pannkakor, äggröra och knaperstekt bacon hos Aaron och Christy innan vi gick ut för att packa bilen.

Markus saker från hans gamla boende i Cuthbert låg nämligen instuvade i den bil som han och Erik ägt tillsammans och som Erik nu ska ta över. Ute var det redan upp mot 30 med massor av syrsor som spelade på bland träden.

Trots att det såg dystert ut så lyckades vi stuva in allt i vår bil, till och kylskåpet. Sedan var klockan 09 och vi kunde köra öster ut i det fina vädret.

Efter att ha bunkrat vatten efter någon timma kom vi fram till utkanten av Jacksonville framåt 13 och stannade på McD för lite lunch och Wifi. Båda lika viktiga numera.

Där såg jag ett mejl från Kerstin som gjorde filmen ”Spökraketerna” att SVT ska sända den i repris klockan 20.00 den 28 september. En kanontid. Då är jag på Bokmässan i Göteborg och kan göra lite reklam för den.

Sammanlagt skulle vi, med mig vid ratten (för dyrt att betala för två förare), köra 800 kilometer i dag, den mesta tiden på Interstate 95 ned genom Florida. Som är platt som en pannkaka här.

Under tiden pratade vi, jag passade på att fråga Markus om hans år på Andrews och en massa annat.

En stor skillnad mot svenska vägar är att här finns det poliser överallt. Vi såg ett tiotal som lurade på fortkörare och två ingripanden mot just sådana. Hade vi kört 80 mil i Sverige en normal sommardag hade vi inte mött en polis.

På vägen ner genom Florida passerade vi Kennedy Space Center vid Cape Canaveral dit jag och Anneli ska på lördag. Markus kan tyvärr inte följa med eftersom han ska ha fyskoll, bland annat, den dagen.

Vi passerade också Golfens Hall of Fame som Markus redan hade hunnit besöka under sina år här i USA.

Medan vi var på väg mot West Palm Beach var Anneli på väg över Atlanten i flygplan. Hon landade i Miami vid 15-tiden och tog sedan en förbokad taxi till Ramada som är vårt hotell, inte långt från Markus nya skola.

Vid 18.30-snåret var också vi framme vid hotellet och mötte Anneli i korridoren vid lobbyn. Efter att ha softad några minuter gav vi oss fotledes av mot en restaurang som fanns rekommenderad av hotellet några kvarter bort – Pei Wei på 1815 Palm Beach Lakes Blvd som jag passade på att kolla upp vägen till med hjälp av Google Street View. I det här landet vet man ju aldrig om det över huvud taget går att gå vissa vägar men hör fanns faktiskt trottoarer.

Restaurangen var matmässigt en kopia av Ewog hemma men här kund eman ta en öl också – och den chansen tog både jag och Anneli. Markus tog en Teriyakikyckling, Anneli en Blazing Bnangkok-kyckling och jag en Pad Thai-kyckling. Gott var det men nästan lite för mycket.

Vi satt där en timma och kunde också snylta på Starbucks wifi eftersom vår restaurang inte hade något eget. Markus tog vara på tiden för att kolla upp vilka två andra han ska få dela rum med och det blir ytterligare två golfare – en av dem från Frankrike.

Klockan 21 var vi tillbaka på hotellet. Rätt möra. Och då var det mörkt ute. Anneli somnade snabbt medan jag och Markus tog lite tid på oss. I morgon blir det en full dag på skolan.

Lunchpaus utanför Jackson. McD eftersom de har Wifi.