Dagsarkiv: 25 augusti 2017

Utflykt till Palm Beach

I dag hade jag och Anneli förmiddagen ledigt eftersom Markus var fullbokad på skolan med en introduktion för alla utländska studenter som i mångt och mycket gick ut på att en lärare varnade för att inte hålla uppe sina studieresultat eftersom det kan innebära att man tvingas åka hem.

Nu är vi inte oroade för att Markus ska hamna i det läget. Han är fokuserad och intresserad.

Eftersom Anneli ska åka tåg från West Palm Beach till Miami på söndag så körde vi in till stan för att se om det gick något tåg och om det skulle gå att köpa en biljett. Tåg gick det men det gick märkligt nog inte att förköpa en biljett. Konstigt.

Sedan gick vi en tur men värmen kändes som en tyngd runt fötterna så vi rundade ett kvarter och satte oss i bilen och körde över bron in i Palm Beach, som rimligt nog ligger öster om West Palm Beach.

Framme vid randen till stora Atlanten parkerade vi vid en p-automat där det redan stod två män och gnuggade geniknölarna för att försöka betala. De lyckades inte. Och inte vi heller. Tror jag. Automat var så idiotiskt konstruerad att ingen av oss lyckades få kreditkorten att fungera.

Så vi ställde bilen där ändå och gick ned på den smala stranden och tittade ut över vattnet en stund. Fin utsikt och många roliga geckoödlor som rusade omkring på asfalten intill.

På vägen tillbaka körde vi genom en en tjusig rad av höga palmer, en syn man inte ser hemma i Järfälla! Vårt mål var ett återbesök till Walmarts där vi lämnade tillbaka ett lakanset som inte passade i Markus säng.

På vägen ut till bilen kom ett ösregn som vi springande fick ta oss igenom för att sedan åka till hotellet en sväng för att äta vår lunch i form av några mackor som vi köpte i går. Och därefter plockade vi upp Markus, som åt sin lunch på skolan, för att återvända in till de centrala delarna av stan.

Där ställde vi bilen i ett phus intill den bank där Markus har ett konto, Regions, för att se om vi kunde få ut de försäkringspengar som han skulle ha fått tillbaka från den nyligen avslutade bilförsäkringen. Men det visade sig inte så lätt – inte mycket är ju det. Dels visade det sig att kontot var vilande eftersom Markus inte använt det sedan i vintras, och dels innehöll kontot bara 16 cent och några försäkringspengar hade inte gått över.

Så nu måste Markus tidigare coach, Aaron, ta kontakt med försäkringsbolaget i Georgia och se till att pengarna kommer tillbaka. I vilket fall fick vi åka därifrån tomhänta men med kontot återaktiverat, vilket var bra.

Vi hade också ett annat ärende att ordna, nämligen ett amerikanskt telefonabonnemang åt Markus vilket vi gjorde på Best Buy. Efter att ha pratat med personalen bestämde vi oss för ett AT&T-abonnemang och åkte nöjda därifrån. Nu visade det sig svårare att aktivera än Markus trodde så senare på kvällen fick vi återvända för att få hjälp av personalen. Och det var inte lätt ens för dem utan de höll på drygt en kvart innan det var klart.

Nu har det inte regnat hela dagen, bara några timmar, så när solen kom tillbaka satte jag mig under en parasoll medan Anneli hoppade i poolen på hotellet. Jag höll mig på land och fortsatte läsa i min bok om Allen Hynek som fortsatt är mycket bra läsning.

Your Greek Cousin blev sedan platsen för vår kvällsmat. Vi plockade åter upp Markus (och passerade ett antal hyfsat stora leguanödlor som håller till vi ett litet vattendrag längs uppfarten till Keiser) för att äta tillsammans. Det är inte så många tillfällen kvar innan vi åker hem.

Maten där var utmärkt, det var vi alla överens om. Och prisvärd. Själv åt jag en grekisk sallad med grillat lammkött. Så vi satt där en timma fram till stängningsdags klockan 20 då vi tackade för oss och bad en pratsam kille i personalen (som till och med kände till Cuthbert) att ta ett kort på oss – ni kan se det ovan.

När vi körde hem Markus till skolan igen var det mörkt och vi själva återvände till hotellet där det blev en tidig kväll med lite Trumpnyheter på teve och lite skrivande på sluttampen.

I morgon åker vi till Kennedy Space Center och Cape Canaveral.

Fina palmer längs en gata i Palm Beach.

Anneli vid stranden – Här börjar Atlanten.

Besök på järnvägsstationen.

Anneli testade poolen på hotellet.

Markus får hjälp att fixa ett amerikanskt telefonabonnemang.