Dagsarkiv: 20 mars 2018

Färja till Harwich och vidare till London

Vaknade strax före 08 och solen sken så det var alldeles ljust i rummet på hotellet i Vechta. Frukosten var därefter. Mycket bra även den. Jag och Markus satte oss vid ett fönsterbord med utsikt mot tågstationen och åt ägg, yoghurt, wienerkorv, andra korvar och en hel del annat. Törstiga var vi också efter gårdagens långa resa och vi vaknade i natt och fick gå upp för att dricka.

09.15 körde vi ut från parkeringen och vidare mot Nederländerna och som vanligt stannade jag till på en Texacomack vid Het Veeldved efter 143 kilometers körning. Bra ställe att tanka på och bara 220 kilometer kvar till färjan.

Trafiken är lite lugnare i Nederländerna med färre ”silverbullets” i omkörningsfilen men farten ligger ändå på mellan 120 och 130 en stor del av vägen. Enda problemet uppstod när vi skulle in på A1 mot Amsterdam och Rotterdam eftersom den avfarten var stängd på grund av olycka. Så det var bara för oss och många andra att fortsätta förbi utan att veta var vi skulle svänga istället. Så vi stannade till efter några kilometer och kollade kartan i paddan och bestämde oss för att ta en mindre väg, N350, som väldigt många andra också visade sig välja.

När vi kom fram till Hoek van Holland hade vi ändå gott om tid, klockan var 13 och färjan skulle gå 14.15. Men de hade börjat släppa ombord redan 12.30 så vi kunde köra rakt ombord efter biljett- och passkontroll.

Efter att ha parkerat på däck Gul 3 så satte vi oss en stund för att koppla upp oss och växla pengar. Men sedan gick vi ut i snålblåsten för att titta på när färjan avgick. Det blåste rätt ordentligt faktiskt och ett tag var jag lite bekymrad över hur överfarten skulle bli.

Men det blev mycket lugnare än vad de höga vågorna och vilda gässen i hamnen hade visat. Vilket var skönt med tanke på vår trerätters middag som väntade på oss den finaste restaurangen. Markus tog ”Grilled scallops on a bed of fried oyster mushrooms, green asparagus and a soy-lemon dressing” till förrätt och jag en ”Lobster soup with a cheese stick”. Huvudrätten blev, i mitt fall ”Fillet steak on a bed of mixed vegetables, served with chanterelles sauce and a potato-parsnip-Jerusalem artichokes gratin” och Markus ”Lamb chops with a trio of beet, shallots and potatoes, served with rosemary gravy and goat’s cream cheese”. Efterrätt: ”Crème brûlée with red orange sorbet” till oss båda. Ett hallon till den var det också. Och så drack vi vatten.

Mätta och nöjda satte vi oss och tittade ut på havet en stund. Och åt några Ahlgrens bilar. Mest för att det var gott. Kikade in på butiken och hittade en 12-årig Balvenie nedsatt från 71 pund till 49 så den slog jag till på. Kan komma väl till pass.

Ombord fick jag ett mejl från en person i Köpenhamnsområdet som tidigare kontaktat AFU och nu gav han klartecken till att vi kunde mötas på vägen hem. Samma plats som där jag och Carl-Anton träffade Per Andersen för några år sedan och tog hand om hans arkiv. Nu handlar det om cirka 100 vhs-inspelningar med ufo- och forteanatema som ska till AFU.

Sedan gick vi på bio för att se ”Black Panther” som visade sig vara en riktigt bra film. En av de absolut bästa scifi-actionrullar som jag sett. Lite tomt i salongen (jag och Markus var de enda) men rullen höll oss intresserade hela filmen ut.

Klockan 20.15 körde vi så av färjan, en halvtimma försenade. Men kön till passkontrollen var kort och vi var snart ute på vägen ned mot London. Det tog nästan två timmar men efter att ha tankat och handlat öl och trekantsmackor på Tesco på Bobs gata var vi framme hos Bob på slaget 22, precis som planerat.

Här är allt sig likt, lukten från fukten i källaren känns hemtam, men framför allt var det trevligt att träffa Bob igen. Vi satte oss i köket med våra mackor, var sin kopp te och sedan tog jag och Markus var sin London Pride medan vi pratade på om häxor, älvor och levitation som om det vore det mest naturliga i världen. Och för Bob är det det.

Vid 23.30 började jag och Markus att tänka på refrängen. Tog var sin liten Bailey’s och kände oss nöjda med att vara framme efter en mycket lång bilresa genom norra Europa.

Markus när vi är på väg ut från Hoek van Holland.