Dagsarkiv: 28 juli 2018

Bad i Adriatiska havet

I dag har vi tillbringat några timmar på stranden i Durres i två omgångar. Det finns en rad ”stränder”, alltså remsor av sand fyllda med solstolar som går från varje hotell enligt klassiskt semestermönster. Eftersom vi inte bor på något av dessa hotell utan i en lägenhet med två rum och kokvrå lite bakom ett av dem, Hotell Viva, så fick vi betala för en plats i solen.

Eller snare i skuggan eftersom det är en solparasoll man betalar för plus tre solstolar. Priset blev 700 lek för en dag. Bara att lämna handdukarna kvar så är platserna markerade.

Frukosten fixade vi själva på rummet efter att ha handlat det vi behövde på en liten butik, Big Kend, på Rruga Pavaresia som är vår gata. Butiken ligger bara ett tiotal meter från oss.

Medan Niklas och Anneli lade sig i solen höll jag och min bok till i skuggan. Sanden var alldeles brännande varm men det kom och gick en del moln. Vattnet var också riktigt varmt. Väldigt varmt faktiskt och det var skönt att flyta omkring i Adriatiska havets lätta vågor.

När det kändes som lunch gick vi upp på rummet och bytte om och slappade lite innan vi gick längs Rrua Pavaresia, men åt söder, och spanade efter en bankomat. Nu visade det sig att de inte var lika vanligt förekommande som i Tirana och efter två försök att få hjälp av lokalbefolkningen, som svarade lite svävande (en sa 15 meter, stämde inte, och en sa San Paolo och att vi skulle gå in där, stämde inte riktigt) hittade vi en på andra sidan gatan. Det stod visserligen San Paolo på den men det gick sannerligen inte att gå in i den och ingen hade sagt att vi skulle vara tvungna att korsa gatan.

Nu hade vi alla fall kontanter igen och kunde på allvar börja spana efter en lunchrestaurang på allvar. Och just den här gatan kryllar av dem. Till slut blev det en som serverade pljeskavica (600 styck) och dolmes (450), det förra till mig och Niklas och det senare till Anneli, plus en gemensam salate shope för 300 lek. Tiranaölen gick på 200 och det hela slutade på rimliga 2.650.

Mätta och nöjda gick vi tillbaka mot rummet, softade lite och bytte sedan om för ett nytt dopp. Lika varmt, om inte varmare, i vattnet den här gången och nu kunde vi gå i alla tre eftersom vi lämnat alla värdesakerna på rummet.

Inte många knop så långt alltså.

Dagens andra mål var att ta oss tillbaka in till Durres centrala delar för att äta men också hinna kika på det som finns kvar av ett romerskt torg, bad och en stor amfiteater. Så det blev bussen utan namn och nummer som vi klämde oss ombord på även i dag. Fullsmockat. Priset är dock rimliga 30 lek och nu kände vi igen vägen.

Gick av vid bussens vändplats som är en korsning en bit upp på Rruga e Deshmoreve vid parken Lulishte 1 Maji där ett gäng äldre män satt och spelade brädspel. Vi tog sikte på Rruga M. Varoshi som var en liten lugn gata som slutade vid de romerska baden och med det romerska torget femtio meter bort.

Där fanns en hel del kolonner kvar att se och vi gick runt och tog en del bilder innan vi fortsatte ned till något betydligt modernare, platsen kring fontänen Shatervani som var riktigt fräscht. Hela den delen av Rruga Aleksander Goga var stilfullt med den stora moskén tronande över det hela.

Och bakom moskén, efter att ha gått upp för en trappa, kunde vi titta ned på amfiteatern som var imponerande stor. Inträdet kostade måttliga 200 lek och nu fick Niklas studentrabatt!

Mycket av stenen till amfiteatern har stulits och använts till byggen, det syntes bara allt för tydligt. Men det var ändå fint att gå omkring i gångarna som fanns kvar och där en del hade omvandlats till en bysantinsk kyrka under en period med en marmorfresk kvar.

Den forna teatern, där gladiatorer stridit och vilda djur uppträtt, ligger i dag delvis omgiven av hus. Vi konstaterade att utsikten var minst sagt häftig för dem som bodde där.

När vi kom ned till vattnet var det fullt folkliv. Massor av människor var ute och rörde på sig och ett tivoli och en massa annat i underhållningsväg fanns för den som så ville. Vi var på väg till en restaurang som vi fåt rekommenderat, Rimini, som visade sig ha bra mat och god service. Vi tog ett bord alldeles mot gatan vilket visade sig dra till sig en del tiggare men i övrigt bara trevligt.

Vi startade med drinkar. Jag och Niklas var sin rejäl (som det visade sig) gin och tonic för 400 lek styck. Anneli en ”koktej” för 600 lek. Sedan gick vi på en förrätt i form av kalamares och räkor i sås med bröd som vi doppade. Mycket gott men lite dyrare – 2.000 lek.

Till huvudrätt tog Niklas och Anneli var sin fisktallrik med sjöabborre och kalamares medan jag satsade på räkor. Till det drack Anneli ett glas vin och jag och Niklas var sin mörk Korca Zeze.

Vi hade det mycket trevligt och den varma kvällen gjorde sitt till. Notan hamnade på cirka 240 kronor styck vilket var helt okej. Det är inte alltid superbilligt i Albanien, det ska man ha klart för sig, men om man vill går det att leva mycket billigt. Det var inte vad vi valde i kväll.

Vid 21-tiden gick vi nöjda och mätta ut från Rimini och ut längs stranden fram till en liten udde – Sfinksi – som var byggd som en serie trappor där många satt och tittade på månen också i kväll. För nu steg den en dag naggade fullmånen upp över det område av Durres där vi bor och den var vackert orange. Mars syntes till höger och sedan kunde vi se Saturnus, Jupiter och Venus rada upp sig längs den mörka horisonten mot havet.

Vi satte oss också där och njöt av utsikten en bra stund.

Hela området nere vid den västra delen av hamnen är vackert och har en mängd restaurangen och glassbarer och annat. Bland annat Albaniens eget McD – Kolonat. Dit har vi inte gått ännu!

I dag kostade taxin hem 700 lek istället för 1.000. Det är betydligt mera rimligt. Märkligt nog körde den dyre på taxameter och den billige utan. Tillbaka på vår gata gick vi och stödhandlade lite i speceriaffären och sedan upp i lägenheten och drack lite kallt, skrev blogg och pratade innan det var dags att sova efter midnatt. Då brakade ett fyrverkeri igång med dunder och brak!

Niklas handlar glass.

Och här har köpet fullbordats.

Svårtolkad skylt på stranden. Det låg i alla fall ingen toalett i pilens riktning.

Jag och Anneli på lunchrestaurangen.

Och Niklas och Anneli.

Trångt på bussen. Och varmt.

Pelare som en gång var en del av ett romerskt torg.

Och här har Niklas fångat oss på den romerska amfiteatern från cirka 200 efter Kristus.

En del av den bysantinska kyrkan under amfiteatern.

Niklas på väg längs strandpromenaden.

Niklas och Anneli på Rimini.

Den trappstegsformade udden Sfinksi sticker ut i havet. Där satte vi oss en stund och tittade på planeterna. Venus syns i väster.

En fin måne även i kväll.