Dagsarkiv: 2 oktober 2018

Med färjan till Harwich och sedan London

I dag hade vi sovmorgon till 08 vilket var skönt jämfört med gårdagens kortnatt och efterföljande långkörning. Vi sov bra i de sköna hotellsängarna och efter dusch blev det frukost före 09. Hotel am Neuer Markt har en enkel men utmärkt frukost där jag satsade på lite gravad lax, youghurt och korv med senap och ketchup. Internationellt värre.

Anneli fick en god kopp kaffe till sin frukost och nöjda packade vi sedan in våra väskor i bilen och körde genom ett stilla men ojämnt regn från Vechta mot Osnabrück där vi tog av mot Amsterdam.

Traditionsenligt stannade vi på Texaco i Nederländerna och tankade efter 140 kilometer och sedan vidare i en tät men inte allt för jobbig trafik till Hoek van Holland dit det var ytterligare 210 kilometer.

På vägen lyckades Anneli köpa tre biljetter till 10cc:s konsert i februari då bandet kommer till Cirkus i Stockholm så då ska jag, Anneli och Ylva bänka oss för att njuta av lite bra 70-talsmusik.

12.55 var vi framme vid färjan och fick börja rulla genom biljettkontrollen nästan direkt. Vi har en fin hytt även på överresan vilket Anneli utnyttjade genom att ta en dusch och ett glas vin i den fria minibaren. Själv låg jag lågt med tanke på att jag ska köra igen om några timmar.

Det blåste lätt när vi gick ut på däck för att titta när färjan löpte ut från hamnen och överfarten såg ut att bli fin. Ett besök i shoppen visade fina priser på Hendricks gin som vi kommer att slå till på under resan tillbaka och även en del annat verkade prisvärt.

Medan vi väntade på att gå till middagsmatsalen satte vi oss och skrev lite mejl, höll koll på Facebook och började den här bloggen. Hjälpte en brittisk ufolog som nu kommer att posta en hårddisk till Bob Rickard där vi kan ta med den tillbaka till Sverige. Hemifrån fick jag hjälp av Markus att plåta av mina almanackor så att jag kunde föreslå ett datum för ett föredrag och utställning som jag, Thomas Michanek och Johan Gustavsson ska ordna på en skola i Linköping i november.

Har också haft kontakt med ufologen Malcolm Robinson som jag hade hoppats träffa men vi fick aldrig ihop våra scheman så nu har vi bestämt att ses nästa år istället.

Bäst att ligga i framkant.

Veckan som ligger framför oss ser ut så här:

Onsdag: Besök hos Mavis och John Vigay i Waterlooville för att hämta deras sons stora arkiv kring ufo och cirklar i sädesfälten. Besök hos vår vän Paul Fuller (även han en cirkelundersökare) i Southampton som kommer att donera sitt omfattande arkiv till AFU lite längre fram. Där blir det mat. Natten tillbringar vi Cricketers Inn i Winchester.

Torsdag: Besök hos Jan Delgado i New Alresford för att diskutera om AFU ska få ta över hennes avlidne makes (Pat Delgado) cirkelarkiv. Besök hos Busty Taylor i Andover för att lämna en hårddisk och hans originalbilder som AFU skannat in efter det att jag lånade dem tidigare i år. Nu ska vi få med en ny laddning för skanning. Besök hos Jimmy Goddard i Puriton för att diskutera skanning av de tidskrifter som han ger ut och framtiden för hans arkiv. På kvällen bor vi över natt hos Valentine och Damien i Benson. Bara metropoler som ni kan se!

Fredag: Sannolikt måste vi förbi Bob Rickard i London med det vi har samlat in så långt men därefter raka vägen till Derby och Omar Fowlers änka där vi kan hämta ungefär halva Omars samling. Resten får vi nästa år. Sedan till Sheffield och David och Carolyn Clarke för en social visit men också för att låna hela UFOIN:s rapportarkiv som AFU ska få skanna. Där bor vi över natt.

Lördag: En liten utflykt till Peak District med Dave och Erica varefter vi kör till Bob i London.

Söndag: Packning och fixning i Bobs ”dungeon” för att se till att allt vi har med hamnar i lådor. Inget kommer att skeppas den här gången men vi kommer att välja ut en del viktiga lådor som tas med i bilen. Och sent på söndagskvällen tar vi bilen till Harwich för nattfärjan till Nederländerna.

Måndag och tisdag är resdagar hem.

På båten, Stena Hollandica, fick vi också möjlighet att äta en fin trerätters middag. Anneli började med Carpaccio with Grana Padano cheese and truffle mayonnaise och jag Salmon bonbon, smoked salmon dome filled with crabmeat and prawn served on a bed of lettuce with honey mustard dressing. Smakade lika gott som det låter.

Huvudrätten blev Cod with linguine pasta, stir fry vegetables and tomato salsa (Anneli) och en blodi Tournedos with a herb cream cheese, a duxelle of mushrooms, parsley, garlic and onions and homemade chips.

Efterrätten blev en riktig höjdare då de inte hade den jordgubbsglass som vi hade beställt utan gjorde en special med glass, frukt och en god sås som blev en måltid i sig. Ni kan se dem här nedan.

Det åts till en vacker utsikt över Engelska kanalen.

Mätta blev vi och fick dra oss tillbaka till hytten en stund för att vila och så vips var vi i hamn i Harwich 20.45 vår tid, 19.45 brittisk. Det tog som vanligt en stund att komma igenom passkontrollen men sedan rullade det på bra via A12 och M25 och så M11 in mot Ilford och Forest Gate dit vi kom 21.30.

Till min stora överraskning var vår Tescostation stängd! Där höll man på och grävde ner nya bensintankar. Illa, illa eftersom det alltid är där vi tankar och köper mackor för vägen. Så istället för att tanka fullt fortsatte vi till Bob som tog emot efter den vanliga signalen i form av några försynta knackningar på fönstret.

När vi väl satt där i köket var det som att jag bara varit borta några dagar. Te och Bailey’s och en timmes prat för att komma ifatt. Ni kan se Anneli och Bob på bilden ovan.

I säng före midnatt brittisk tid. Och vi bor som vanligt i eget rum en bit bort på andra våningen.

Tankning på Texaco i Nederländerna.

På väg ut från Hoek van Holland.

Anneli testar gratisvinet i hytten.

Anneli fotar vår goda efterrätt.

Några personer som går på vågbrytaren när vi är på väg ut från Hoek van Holland.