Dagsarkiv: 8 oktober 2018

Mot Tyskland och Buchholz

Klockan 08.00 lade färjan till i Hoek van Holland och det var dags att köra av. Men det dröjde minst 20 minuter innan de första bilarna började rulla trots att landgången låg där. Den här gången blev det faktiskt inga köer ut från själva samhället Hoek van Holland, kanske för att jag valde en annan väg än de flesta andra.

Målet för dagen var Buchholz där jag har bott en gång förut, då med Markus. Och vägen gick genom Nederländerna och en del av Tyskland. Fint väder fick vi och ett par stopp för att tanka oss och bilen blev det. Bilden ovan är tagen på en Totalmack i Nederländerna där vi åt frukost. Den lilla saken Anneli håller upp en Sate Kroket som de sålde i drivor till hungrande bilister. Smakade okej.

Klockan 15.10 var vi framme vid Hotel Zur Eiche efter lite drygt 500 kilometer, de flesta av dem på motorväg. Och då hade jag ändå lyckats köra fel på exakt samma ställe som jag lurade Markus att svänga av i våras. Det är ett lurigt vägbygge utanför Osnabrück som ställer till det för oss.

Annars gick det bra.

Efter att ha checkat in och bokat frukost till 06.45 i morgon tog vi bilen till en stor matbutik, Familia, inte långt från hotellet för att köpa några korvar med oss hem. Och det blev självklart också ett besök på den stora dryckesavdelningen som är byggd som ett annex till varuhuset med pallar av öl och annat.

Hotellet ligger bra till för oss som har en färja att passa i morgon och i dag tog vi det rätt lugnt här. Jag passade på att sköta lite försummad epost och laddade dessutom över all resans bilder från mobilen till datorn. De från stora kameran tar jag när jag kommer hem.

Klockan 19 var det dags för middag på Restaurang Henry som är en del av hotellbyggnaden. En trevlig och familjär restaurang där jag och Markus åt i mars. Där fick vi ett bord i ena hörnet i all avskildhet och beställde sedan en kabeljofilé (till Anneli) och en rumpsteak (till mig) som jag först glömde säga till att jag ville ha blodig men som tur var kom på när servitrisen kom in med öl och vi.

Till köttbiten serverades tjocka pommes med kryddig smältost över. Gott var det och nöjda blev vi. Eftersom vi båda var ganska trötta så gick vi tillbaka till rummet vid 21-tiden.

Då ringde telefonen från en man i Sverige som ansåg att jag skulle släppa allt jag hade för händerna och lyssna på honom. När jag förklarade att det var ett dåligt läge just nu visade han ingen förståelse för det och inte heller för att jag var upptagen i veckan när jag kommer hem. Så han surnade till och tyckte jag var dum som inte prioriterade honom och hans saker över allt annat och så avslutade vi samtalet.

Det är märkligt hur lite respekt folk kan ha för andra människor. Den här mannen, Per, har ringt mig förut och då hade han något att berätta från när han var liten. Vad det handlar om fick jag aldrig veta. Nu lär han inte ringa igen och det är bara att låta det vara.

I morgon blir det tidig uppstigning och frukost 06.45.

En currywurst utanför Familia i Buchholz.

Anneli fyndar lågbeskattat tyskt vin.

På besök i Familias dryckesbutik.

Anneli var också nöjd med maten på restaurangen i Buchholz.