Dagsarkiv: 4 juli 2022

Från Åsmon via Sundsvall och hem

Jag, Anneli och Tommy och Lena på toppen av Sundsvall.

Det blev frukost på Gunnar och Vanjas veranda i Åsmon och lugnet var kompakt. När jag och Anneli vaknade i kycklinghuset hördes inte ett knäpp utanför. Inte en bil och inte ens en fågel. Det var tyst.

Efter frukost gav vi oss ut på en vandring genom byn för att titta på en del av Gunnars barndomsplatser och in i skogen för att få lite utsikt över älven där vi kunde se en bäver simma på lite håll.

Gunnar, Vanja och Anneli.

Vi gick också till en bro där älven en gång brusat så kraftigt att en äldre bro som funnits där hade spolats bort. Men nu är den reglerad och tämjd.

Klockan 10 kom vi tillbaka till Gunnar och Vanjas hus och där skildes våra vägar för den här gången. De skulle stanna någon dag till medan jag och Anneli hade en lunchträff i Sundsvall. På vägen stoppade vi som hastigast i Näsåker för att plåta skylten Ritzéns som satt på en gammal livsmedelsaffär och som ägts av en släkting till en kollega på DN. Och så mejlade jag iväg bilden till henne.

Sedan blev det väg 90 till Sollefteå där vi svängde höger mot Långsele och sedan väg 331 ned till Timrå. På så sätt slapp vi ta oss ut till E4:an och sparade både tid och kilometer. Vi mötte en hel del timmerbilar men annars var det inte särskilt stor trafik.

Strax efter 12 körde vi upp på Norra Berget och parkerade utanför restaurang Grankotten där Lena och Tommy väntade för att en lunch med utsikt över hela Sundsvall. Det var ett tag sedan vi sågs men sedan våra grabbar (Markus och Erik) delat rum på college i USA i några år har vi hållit kontakten.

Kul att prata bort en stund med de båda medan vi åt den goda lunchbuffén som avslutades med glass.

Anneli och det rika utbudet.

Efter nästan två timmar var det E4:an som gällde igen och nu var det bara att sikta mot söder med några stopp. Det första på Esters Café i Vattrång där Anneli tog en kopp kaffe och jag botaniserade bland ett rikt utbud av skivor och en del böcker som Esters make sålde.

Lokalen var en gammal frikyrkas med luft och högt till tak och lekplats för barn. Definitivt värt ett stopp. Jag investerade i några vinyl och en bok plus att jag hittade ett par Elvisprylar till vännen Roger.

Stopp två blev åter Tönnebro för att tanka och äta var sin glass. Kort stopp. Och så det tredje stoppet i mörkaste Uppland sydost om Tierp där 87-åriga Marita väntade på oss för att vi skulle hämta några kassar böcker som hon ville bli av med. Marita, som hade kontaktat Parthenon tidigare i veckan, ska flytta tillbaka till Finland men hade tyvärr kastat alla sin svenska böcker efter ett missförstånd.

Marita 87 år.

Nu hade hon enbart engelska böcker kvar och vi tog tacksamt emot dem för AFU:s räkning. Hon var glad över vårt besök men ledsen att vi inte kommit tidigare så att vi hade kunnat få också de andra böckerna.

Det regnade lite då och då under resan söder ut men när vi kom fram till Stenbockens väg vid 19-tiden sken solen och vi kunde packa ur allt vårt bagage och gå igenom den post som grannen tagit hand om under vår lilla semestertripp.

Det är alltid en massa saker att ta hand om efter en resa. Mejl som jag fått skjuta på, digitala filer som ska sorteras in, tvätt som ska tvättas, böcker och skivor som ska organiseras för antingen AFU eller mig själv.

Efter någon timme åt vi middag på verandan, i mitt fall spaghetti medan Anneli åt blomkål. Framåt midnatt var vi klara. Då hade jag också bokat AFU-resan till Storbritannien i augusti.