Dagsarkiv: 15 oktober 2022

Lång väg hem

Möte innan flyget går.

Så var det slut på den mycket lyckade konferensen på hotell Mercur i Toulouse. Frukost med nyvunna vännerna  Yves Bosson och Michel Coste och när de var tvungna att gå till tåget med Laurent Chabin och Jerome Beau, en riktigt bra start på dagen plus att frukosten var utmärkt. Inte minst äggröran som var ljusår från den hårdpackade variant man kan få på vissa hotell. Och så upptäckte jag enkorv som inbjöd till att ta mer utav – så det gjorde jag.

Eftersom jag tänkte ta bussen till flyget tipsade Laurent mig om att gå ned i tunnelbanan för att köpa biljett vilket jag gjorde bara för att en stund senare få veta att det var strejk och demonstration i dag så bussen till flyget gick inte… Nio euro åt skogen.

Istället bokade hotellet en taxi till mig och medan jag väntade på den hann jag prata lite med Ron Westrum innan han skulle hoppa ini sin och ta flyget tillbaka mot USA.

Taxin kostade 20 euro men det var helt okej. Framme vid flyget försökte jag checka in en automat men de fungerade givetvis inte så jag ställde mig i en lång kö till incheckningsdiskarna bara för att upptäcka att det var fel kö (då hade jag stått där i 25 minuter utan att den rört sig en millimeter) medan min incheckning hade noll personer före mig. Så kan det också vara att resa.

Sedan gick det lika snabbt genom säkerhetskontrollen och efter att ha köpt en flaska vitt vin på beställning av Anneli sprang jag på Anna-Lena Kjöniksen och Björn Gitle Hauge från universitetet i Østfold, som också var med på konferensen, och vi slog följe till en restaurang där vi satte oss ned. En stund senare anslöt Philippe Ailleris som skulle med ett plan han också.

Flygningen till Paris och Charles de Gaulle gick snabbt, hann bara äta en sockerkaka och dricka ett glas äppeljuice, läsa i min bok och blunda en stund så var vi framme. Under tiden hade Niklas åkt snabbtåg från Aix-en-Provence och kommit fram före mig.

En typisk CDG-terminal.

Väntan på CDG blir lång, omkring fyra timmar, så jag försökte hitta någon restaurang att äta på. Inte lätt. Gick till min terminal, 2F, som inte hade något som liknade riktig mat så det var bara att gå tillbaka till den terminal vi hade landat på, för där fanns det en del.

Ett stort misstag visade det sig. Fastnade för Yo Sushi som erbjöd en rätt många bitar stor sushi för 20,50 euro men sämre sushi får man nog leta efter. Kan faktiskt inte ens beskriva den utan vill bara varna, gå inte dit. Ölen, en Asahi för 7,50 var helt okej men som de flesta japanska ljusa öl så smakade den inte mycket.

Dyster till sinnet vandrade jag tillbaka mot 2F och slank in på en kiosk för att köpa en trekantsmacka och en Mars. Kan vara bra att ha när kvällen går. För mitt plan mot Stockholm lyfter inte förrän 20.50 och landar först 23.25.

För att fördriva tiden har jag läst i min bok ”Fantasi”, mejlat en del och pratat med Anneli och Markus via Messengers videoapp. Det ska bli skönt att komma hem, som alltid efter en resa.

När vi väl landade på Arlanda regnade det och var rätt disigt men vi kom fram några minuter före tidtabell och min väska kom som femte kolli på bandet och när jag kom ut till parkeringen kom Anneli precis körande.

Snällt av henne att plocka upp mig och vid midnatt var vi hemma så att jag kunde börja packa upp. En timma senare var det dags för sängen också för mig.