Hem via Filip i Alvesta

I dag var det dags för mig och Anneli att styra kosan norr ut igen efter en trevlig midsommar hos Leif och Berit och tillsammans med Olle i Löderups Strandbad. Men först frukost och därefter satte vi på det nya däcket på bilen. Och inte bara det, med Leif som förste montör såg vi till att det hamnade baktill och det som satt där i fram. Bäst så hade däckkillen sagt i går.

Sedan var det bara att tacka för oss. Olle åkte mot Göteborg och vi mot Alvesta för att träffa Filip Bank. Men det dröjde inte många mil (och tur var väl det) innan vi kom på att det blivit kvar såväl en pajform som en burk sill som Anneli köpt i Kåseberga hamn i går. Så det var bara att vända och åka tillbaka.

Positivt var att däcket funkade hur bra som helst!

På vägen upp passerade vi platsen för den observation av ett okänt fenomen som Niclas och Pia Johansson gjorde den 31 juli 1990. Ni kan se en bild som jag tog i farten här nedan. Själva händelsen finns dokumenterad i min bok ”UFO – spökraketer, ljusglober och utomjordingar” i kapitlet ”Hemligstämplat”.

Det roliga med rapporten var att den hemligstämplades av militären, vilket är ovanligt då det gäller uforapporter. Men av allt att döma gjordes den det på grund av ett misstag då den hade hamnat ihop med en rapport från Åland som man ansåg borde stämplas på grund av vårt förhållande till främmande makt.

I juli 2007 stod jag och Niclas vid det gula pumphuset och lät oss intervjuas av bland andra TT som kom med ett filmteam under UFO-Sveriges Mienprojekt.

Regnade gjorde det under stora delar av resan upp mot Alvesta där vi hade bestämt träff med 89-årige Filip Bank strax efter 12. Då skulle han vara tillbaka efter att ha besökt sin hustru på ett hem i stan. När vi kom fram hade det slutat regna och solen kikade så smått fram en liten stund.

Filip är mycket rymdintresserad och kan dessutom mycket. Så vi satt där den god stund och pratade. Han visade dessutom en film om geriatrisk vård som var intressant och tankeväckande. Själv använder han inga mediciner och filmen varnade för övermedicinering till gamla.

Filip skickade också med ett antal årgångar inbundna Populär Astronomisk tidskrift och ett par astronautautografer som han ville ge mig. En av dem hade jag inte tidigare och de andra var riktigt kul att få fina exemplar av också.

Men efter 90 minuter var jag och Anneli tvungna att åka vidare. Vi hade inte hunnit med mer än frukost så långt så det blev ett nytt stopp på Burger King vid utfarten till E4 också på den här vägen. Nu märktes det att det var hemresedag. Massor av folk inne på hamburgerian och massor av bilar på vägen. Till och med kön till bensinpumpen talade sitt tydliga språk.

På väg upp mot Jönköping körde vi om Svenska Fotbollförbundets buss som sannolikt innehöll ett stukat U21-lag på väg hem från Polen.

Lite längre uppåt landet blev vädret bättre och dessutom sände P1 ”Filosofiska rummet” där fysikern Ulf Danielsson och astronomen Peter Linde diskuterade liv i rymden på ett mycket intressant sätt. Ni kan lyssna på det här om ni missade programmet.

19.30 var vi så hemma igen efter en nätt 140-milatripp sedan i fredags. Både Niklas och Markus var här när vi kom och Niklas satt med det sista i redigeringsväg med Rapport-Nytt nummer 3 som nu går iväg till Mats Nilsson som ska gå igenom den och göra en redaktörskoll innan den trycks.

Sedan åt vi spaghetti med köttfärssås, packade upp, tvättade och fixade en del annat. Lätt trött i huvudet blev jag sist kvar i vanliga ordning. Niklas cyklade iväg mot pendeln för att ta sig hem eftersom han, som vi andra tre, jobbar i morgon.

När jag hade sorterat bilder och uppdaterat bloggarna från i helgen med lite fler kul kort hängde jag tvätten och fyllde en ny maskin innan det var dags att sova vid 00.30.

Det gula huset var centralpunkt för ett ufo fall mellan Degerberga och Everöd.

Filip Bank, en mycket rymdintresserad 89-åring.