Åter till Bangkok och Britt-Marie

I dag mår alla hyfsat bra igen efter en lätt dramatisk gårdag med dåliga magar och akut sjukhusbesök. Så klockan 09 samlades vi i frukostmatsalen på tionde våningen för att börja dagen där. Hotellet har en bra frukost med välmatade mackor, nudelsoppa, pannkakor och en hel massa annat.

Det mesta hade vi packat nu på morgonen så de timmar vi hade kvar i Ho Chi Minh-staden vandrade vi runt och tittade i butiker och på en liten marknad i närheten. Carl-Anton slog till på några souvenirer och jag tog en massa kort.

Det blev en lagom varm förmiddag med bara lite över 30 grader och lätt molnighet, så det var skönt att strosa runt en stund. Vi gick genom en park inte långt från hotellet och kikade på några enorma parkeringsplatser för vespor, moppar och mc.

Anneli blev infångad (bilden ovan) av ett gäng glada ungdomar som ville att hon skulle krama en av dem och sedan fick hon skriva på en lista och bli fotograferad tillsammans med hela gruppen. En kul grej som vi såg också på andra håll i området. Vad det gick ut på fattade vi aldrig.

Vi hann också in på en bokhandel där jag förgäves tittade efter någon bok att köpa till AFU. Hittade en som såg lovande ut så jag frågade en expedit vad titeln betydde men varken hon eller någon annan som jobbade där kunde ett ord engelska. Så jag högg en kund med engelsk text på sin t-tröja och hon berättade knaggligt att boken hette något i stil med ”Vem skapade universum?”, vilket var lite väl mycket astronomi för att jag skulle slå till.

Innan vi gick tillbaka till hotellet stannade vi till på Burger King för var sin kall Cola och ett bra Wifi. Vi skrev ett gäng vykort hem till Sverige och uppdaterade Facebook. Sådant som ingår i en turists vedermödor.

När vi satt där dök det upp två svenskar som hört att vi pratade svenska. De var på jakt efter ett hotell och vi berättade om vårt så de slog följe, kollade in rummen och slog till. 400 kronor natten kostar det på Dragon Palace.

Klockan 12 gick vi ned till lobbyn och checkade ut. Tackade Mr. John för all hjälp och gav honom 200.000 i dricks som tack. Han har varit en ovärderlig hjälp för iss. Vi gav dricks till städerskor och dörrpojken också. Sedan bar det iväg i vår förbeställda taxi (10 dollar) till flygplatsen där incheckningen gick som ett huj. Våra överviktiga väskor var det ingen som brydde sig om.

Sedan satte vi igång och drack upp det vi hade kvar innan det blev läge att gå till säkerhetskontrollen. En öl, några burkar Cola, iste och vatten ska konsumeras. Carl-Anton hittade dessutom ännu en liten souvenir så nu är han snart pank på dong. Men, det täckte till en flaska Baileys också som vi kan ha som nattfösare i Bangkok.

Planet till Bangkok var försenat så vi fick byta gate innan vi en halvtimme efter utsatt tid kom ombord.

Själva flygningen är
bara ett 90-minutersskutt där vi hann äta kycklinglasagne, titta ut genom molnen ned på Mekongflodens mäktiga meandrar och ta lite bilder när så gick. Sedan var vi framme på Don Mueang-flygplatsen i Bangkok.

Lång kö till passkontrollen men vi kom alla tre helskinnade igenom och då fanns våra väskor snurrande på bagageband 1. När jag sedan gick fram till en taxifirma i samma hall så skulle det kosta 750 bath att köra oss in till vårt hotell, men det kändes inte aktuellt. Jag påpekade att jag lyckats ta mig hit några dagar tidigare för 450 bath och då hänvisade kvinnan bakom disken oss till en annan del av hallen.

Där fanns de ordinarie taxibilarna och vi köade snabbt fram till en annan dam som sa att den resan skulle gå på taxameter plus 50 bath i grundavgift och ett par vägtullar. Så det slog vi till på.

Taxibilen var liten så vi fick stuva våra väskor både i bagageluckan och i hela framsätet bredvid chauffören förut att vi hade ett par mindre i knäna i baksätet. När vi kört en kvart kom ett enormt mansugnregn vräkande ned ur kolsvarta moln som gjorde allt mörkt som natten och det var knappt att vi kunde se vägen.

Något som vår chaufför också verkade ha svårt med för han körde åt pipsvängen. Efter att ha visat honom adressen ytterligare ett par gånger och vi hade blivit stående på en hyfsat mörk bakgata så tog han sig ut på något som liknade en motorväg och där, på andra sidan, såg vi hotellet. Att ta sig dit krävde dock en ordentlig rundtur, det stod rätt klart för alla inblandade.

När vi väl kom dit stod taxametern på 239 bath vilket betydde 289 med grundavgiften. Dessutom var jag skyldig honom 10 bath för en tullavgift. Jag gav honom 500 och fick tillbaka 200 men gjorde klart för honom att det inte skulle bli någon dricks och att jag inte var nöjd med hans bristande lokalsinne så efter en stund gav han mig tillbaka 20 bath till.

Inne i lobbyn satt Britt-Marie och väntade och det var ett kärt återseende för oss alla. Hon har verkligen klarat sig bra på egen hand i ett nytt land och i en storstad. Snyggt jobbat! Nu var det roligt att ha återförenats och att dessutom ha lite mer än halva resan kvar tillsammans.

Givetvis var inte allt
lätt heller på Park Plaza. Det visade sig att vi hade missat att boka en natt när vi fyllde på med extranätter från Siem Reap och därför var vi tvungna att fylla på med ytterligare en direkt genom hotellet och inte via Booking.com. Efter en hel del krångel gick det.

Mer krångel var att hotellet i sin tur inte hade kunnat ordna samma rum åt oss från första dagen och vidare. Vi skulle bli tvungna att byta rum i morgon. Dessutom var båda rummen för rökare. Jag förklarade (med en viss överdrift) att jag kunde bli sjuk av lukten och efter att ha besiktat båda rummen så blev tjejen i receptionen bekymrad. Hon ville inte ha en sjuk gäst.

Så en stund senare hade hon skakat fram ett rum högst upp på femtonde våningen åt mig och Anneli och där skulle vi kunna stanna hela vistelsen. Carl-Anton och Britt-Marie blir dock tvungna att byta rum i morgon.

Rummen var riktigt fina och vi packade upp och duschade, sedan ner till andra våningen och restaurangen för en sen middag vid 21. Spaghetti Carbonara för min del och den smakade mycket bra. Vi var ju inte superhungriga någon av oss. Magarna är inte på topp ännu.

Framåt 22 hade vi ätit och pratat, visat lite bilder för Britt-Marie och diskuterat vad vi ska göra till veckan, sedan bar det upp till våning 4 och våning 15 för natten.

Anneli somnade som en stock inom fem minuter. Jag kom i säng vid midnatt.

Jag försöker få hjälp av en expedit att översätta en boktitel. Gick mindre bra.

Anneli på en marknad inte långt från vårt hotell.

Utanför vårt rum på Dragon Palace.