Mot Tyskland – och England

I dag tog jag och Markus bilen mot Tyskland via Burger King i Värnamo, Öresundsbron, färjan Rødby–Puttgarden och fram till den lilla staden Vechta där vi ska bo i natt.

Vi startade strax före 07 och fick en fin resa i kanonväder (i alla fall från Skåne och nedåt) till färjan som vi lyckades komma fram till så pass tidigt att vi hann ta en färja före den vi hade bokat. Där sparade vi en timma vilket var bra.

Färjan över till Puttgarden tar bara 45 minuter men vi hann i alla fall med en liten tripp på ett blåsigt däck och var sitt smørrebrød i form av lax- och räkmackor som vi delade med varandra. Ett besök i båtbutiken resulterade i lite godis, var sin burk Tuborg (allt de hade som gick att dricka…) och så en liter Bailey’s i sann Carl-Antontradition. Den kom väl till pass i form av var sitt glas när vi kom till hotellet i Vechta.

Den hör resan var nästan fri från köer och vägarbeten runt Hamburg. Himla skönt. Och vädret var kanon. När solen gått ned vid 18.30-tiden dök en tunn månskära upp med en allt starkare lysande Venus en bit ifrån. Och intill Venus kunde vi se Merkurius! Markus plåtade och jag körde.

Till slut blev det 1.160 kilometer i dag och när vi kom fram till Vechte var det mörkt sedan ett bra tag. Men klockan var bara 20 och vi låg fortfarande en timma före tidtabell. Vilket alltid är skönt när man är hungrig och lite trött.

Portiern visade på min medhavda karta var restaurangerna låg och det var bara fem minuter bort. Så efter att ha installerat oss vandrade vi dit och bestämde oss för en nyöppnad asiatisk vid namn Umami. Vi gick (men skulle ha läst på dörren) och blev anvisade ett bort, beställde var sin öl och tog in matsedeln.

Mycket bra mat visade det sig. Markus tog en nudelblandning med kött och räkor och jag en anka som inte stod Lilla Asiens efter. När vi satt där ringde Niklas med roliga nyheter (som vi får återkomma till) och vi pratade en bra stund.

När vi så skulle gå och beställde in notan visade det sig att restaurangen inte tog emot kort! Det var det vi skulle ha läst (på tyska) på dörren. Viss uppståndelse men till slut gav jag dem 20 euro och 200 kronor vilket täckte notan 35 euro plus dricks. Inte mycket annat att göra.

Sedan vandrade vi genom ett kallt Vectha tillbaka till hotellet och slog på teven (”Vem vill bli miljonär” på tyska), skrev blogg och tog var sin öl som vi köpt på båten. Sedan blir det sova.

Målet är att ta färjan till Harwich under morgondagen och sedan köra till Bob Rickard i London för att inleda en veckas arbete för AFU genom att träffa en rad personer som har donationer till oss:

John Rimmer möter oss i Manchester för att släppa in oss i Peter Rogersons hus där ett antal hundra böcker väntar. Egentligen skulle vi ju ha mött Peter själv men som ni vet gick han bort för ett par veckor sedan. Så fruktansvärt tråkigt. Men Peters önskan var ju att AFU skulle ta hand om hans böcker så det kommer vi nu att göra.

Ett annat möte blir med Lionel Beer som också han har ett dödsbo som vi ska hamna. Det är böcker efter Eileen Buckle (Lloyd) som jag och Carl-Anton träffade på ett hospice i höstas. Hon var då mycket dålig och avled några månader senare. Nu har alltså Lionel på vårt uppdrag rest till hennes hus och letat efter böcker som kan passa hos AFU och dessa ska nu plockas upp av oss.

Vi hade också tänkt att hämta ett tredje dödsbo, nämligen det efter Omar Fowler i Derby. Men så blir det inte. Omars änka mejlade härom dagen och berättade att det inte gick på grund av stora reparationer i huset. Så istället kör vi till Alvechurch och träffar John Hanson som har en del till oss.

Vi ska även möta Janet Walkey som tagit hand om en laddning tidskrifter åt oss. Janet bor i Poulton-le-Fylde och vi möter henne samma dag som vi är i Manchester.

Det blir också en resa till Andover och Busty Taylor som tagit hand om ett mindre arkiv från en ufolog som nyligen gått bort. Då passar jag och Markus på att ta oss en tur till Stonehenge som ligger några kilometer bort.

Resten av tiden håller vi till hemma hos Bob Rickard där vi också kommer att bo under hela resan. Så ser planen ut.

Fint väder på vägen genom Tyskland.

Månen och Venus några mil utanför Vechta.

Och så mat på krogen Umami i Vechta vid 21-snåret.