Hem via Sören i Laxå

Jag och Anneli hos Sören Broman.

Upp före 08 efter en natt i en narrande säng på vandrarhemmet i Mariestad och sedan iväg till Raili för att äta frukost i hennes glasveranda. Raili var på gott humör och vi satt och pratade en stund innan vi gav oss iväg mot Laxå för att träffa Sören Broman, en vän som vi tittar in till med viss oregelbundenhet.

Sören har varit med om rätt mycket i sitt liv och vi pratade om några av dessa händelser, bland annat om en observation han gjorde med sin fru utanför Laxå vid 21.30-tiden den 12 oktober 1979 då de båda såg något som de först uppfattade som ett flygplan men när de tog bilen och kom närmare tyckte liknade en stor vinge eller bumerang med lampor i vardera ändan.

Sören ringde polisen i Hallsberg eftersom han trodde att det rörde sig om ett problem med ett flygplan. Långt senare, efter kanske ett halvår, ringde en annan polis (möjligen Lennart) upp honom och berättade att ytterligare 26 personer hade hört av sig. Dessutom ringde en militär, som kan ha hetat major Gegenfeldt vid F12 i Kalmar som sa att det var två J39 Viggen som flög i rote över Laxå på 900 meters höjd.

Majoren ska också ha sagt att han tagit del av en utredning om händelsen.

Sören berättade för oss hur hela bilen vibrerat av något som kom från föremålet som flög i ett slags slinga ned mot flygfältet (som var stängt) och sedan upp igen. Till slut försvann det.

Det märkliga här är inte enbart själva observatuonen utan att en major skulle ha ringt tillbaka till en privatperson som rapporterat ett ufofenomen till polisen. Nästan lika konstigt är att polisen skulle ha rimngt tillbaka i samma ärende.

Enligt Sören bad han en civilanställd kamrat att leta efter den rapport han lämnat och de 26 andras i polisens arkiv. Men när kamraten återkom kunde hon bara konstatera att det inte fanns det minsta spår av några rapporter.

När jag kom hem tittade jag i den kopia av dåvarande FOA:s arkiv jag har i en hylla men på den 12 oktober 1979 fanns inte en enda inkommen rapport.

Efter ett par timmars prat och fika sa vi hej och tack och fortsatte till Arboga för lunch på Burger King. Vi satt ute i det soliga vädret innan vi fortsatte hemåt. Men vi skulle inte hinna långt innan det slog stopp. Och det på det vanliga stället strax efter Köping där vägen går ihop till en fil. Jag vet inte hur många köer jag har berikat där genom åren.

När vi äntligen började röra på oss igen efter 45 minuter hade två polisbilar och en ambulans passerat oss men vi kunde aldrig se några spår efter en olycksplats.

Sedan var det skönt att komma hem igen, vilket det alltid är efter en resa, kort eller lång. Vi packade upp och jag åkte en sväng till posten för att hämta ett paket, sedan lagade Anneli fläskpannkaka och framåt kvällen åkte vi till Evamia och per och lämnade tillbaka det tält vi lånade till Annelis fest och den träningscykel hon haft till låns under sin rehabilitering för den avslitna hälsenan.

Månen störde också. Upp till vänster syns en satellit.

Efter att ha jobbat en stund med boken tog jag bilen och kameran och åkte ut för att kika efter perseider. Det blev samma plats som under kometspaningen men ljuset från Stockholm är störande. Såg bara sex hyfsat ljusstarka meteorer under den dryga timma jag stod där.

Tog en timelapsefilm som fick med tre av dem – varav två inte var perseider! Jag lade ut filmen på Youtube men tuben åt upp den mesta informationen så det syns bara ett lite blänk. På originalfilmen syns allt riktigt bra. Åkte hem efter 01 och tog en macka. En av meteorerna syns på skärmdumpen här nedan. Till höger om Karlavagnen.

Meteoren syns till höger om Karlavagnen.
Försökte lägga ut min film på Youtube men nätet åt upp det mesta som gick att se!