Två timmars sömn och sedan hemåt

Hade satt klockan på 08.30 vilket innebar två timmars sömn, lite knappt. Hade packat det mesta i morse men efter att ha duschat gjorde jag klart resten och gick ned till receptionen för att vänta på min taxi. All utcheckning var klar sedan i går för att spara tid.

Sedan bar det ut till Ben Gurion-flygplatsen med en taxikille som konstant pratade i någon av sina två telefoner som det ringde på hela tiden. Jag överdriver inte. Han pratade säkert med 30 personer under den 25 minuter långa resan ut.

Fin dag i dag, som det har varit hela veckan. Solen har verkligen slösat sin energi på oss här i Tel Aviv som ni kan se från luften på min bild här ovan.

Vi var tillsagda att vara på flygplatsen tre timmar i förväg och det var jag. Mötte en hel del andra svenskar i kön till den första kontrollen av våra pass, det skulle bli tre till. Jag fick lite frågor men ingen kollade väskorna utan allt gick snabbt så jag kunde checka in och lämna stora väskan.

Medan jag stod i kön försökte jag skicka in mina filmer igen och nu gick det bättre förutom ett avbrott när mobilen åkte genom röntgenapparaten! Då ville den inte fungera. Men efter en halvtimma hade jag fått iväg alla fyra klippen.

Eftersom jag hade en del shekel kvar gick jag in på duty free-butiken och köpte en flaska single malt-whisky och två flaskor israeliskt vin att ta med hem. Sedan satte jag mig och skrev blogg i väntan på att vi skulle gå ombord.

Också Niklas är på väg hem i dag, från sin vecka med utbildningen i Karlsborg. Nu ska det bli skönt för oss båda att komma tillbaka till vanliga rutiner.

Eftersom planet var försenat iväg satt jag och pratade Aftonbladets fotograf Peter Wixtröm och sedan anslöt Tobbe Ek. Hela gänget som bevakar Eurovision är ett kanongäng me hårt arbetande och skickliga reportar och fotografer. Många kör väldigt långa dagar (jag med) och har en hög ambitionsnivå. Det är inspirerande.

Till slut var det dags att lyfta och jag hamnade bredvid en svensktalande körkille som hade sjungit för Schweiz, Greg som flyttat till Sverige från Texas. Han blev trevligt sällskap under de fyra timmarna i luften även om han var ännu tröttare än jag och sov mer än halva vägen.

Själv roade jag mig med att köpa mat och äta en sen lunch, läsa New York Times och Haaretz och sova en stund jag med. Det var skönt att komma tillbaka till Sverige och väldigt bra att vi kom snabbt av planet, snabbt genom passkontrollen fick väskan nästan direkt och sedan i en taxi och hem.

Där väntade Niklas, som kommit tillbaka från sin veckoövning där det blivit ännu mindre sova för honom än för mig det senaste dygnet (en timma) och Markus som hade jobbat på banan hela veckan. Och så Anneli givetvis!

Markus höll på och stekte fläsk och gjorde raggmunk så det var ingen dålig kvällsmat vi fick minsann! Medan vi åt berättade Niklas om sin vecka som varit väldigt prövande men lärorik när det gällde att träna sig för svåra situationer som kan uppstå om man arbetar i ett land där det råder konflikt eller krig.

Han var med rätta stolt över att han klarat alla övningar och tyckte at han hade lärt känna sig själv bättre och sina gränser under veckan plus att han hade fått en del nya vänner.

Efteråt började jag packa upp men när Niklas sa att han skulle bada bastu så hängde jag på. Strax efter 00.30 släckte jag datorn och anslöt till Anneli i sängen.