Dagsarkiv: 23 juni 2026

Amsterdam – och 29 grader

På vandring i Amsterdam.

Vaknade 06.30 efter en natt med full fart på bordsfläkten och båda fönstren på vid gavel i vårt väldigt varma rum i Bad Oldesloe. Kanske inget toppenhotell men vi har ju bokat en natt här på vägen hem också så det är vad det är.

Vår fantastiska utsikt från hotellrummet…

Efter dusch och hjälp av Fred att lägga om min sargade tå med ett ordentligt bandage även i dag åt vi frukost och gav oss iväg. Frukosten var enkel men okej. Äggröra och yoghurt och fräscha mackor plus en del annat.

Frukostdags.

Vi kom iväg på slaget 08 och sedan susade vi längs autobahn, mängder av vägarbeten, oändliga köer med långtradare och ett tankstopp på andra sidan gränsen i Klantenbon där 26 liter diesel kostade 58 euro eller 2,27 euro litern. Längs vägen ringde en politiker från Norrköping och ville rapportera in en observation. Men det visade sig också att AFU kanske kan ha nytta av honom på flera sätt. Vi får se.

Längs autobahn får man roa sig bäst man kan. Prata med varandra är ett sätt. Titta på trafiken ett annat. Eller som Fred kom på, räkna djur på lastbilarnas utsidor. Alltså djur som användes för att visa vad just det företaget sysslade med i transportväg. Eller vill visa vilka man är:

Vi började efter en stund och den inte helt vetenskapligt redovisade listan blev som följer: Gris × 5 Elefant × 3 Häst × 3 Höna × 3 Örn × 3 Ko × 2 Björn × 1 Vildsvin × 1 Dinosaurie × 1 Kalv × 1, Hund × 1, Falk × 1, Tuppgök × 1 Panter × 1, Fiskmås × 1, Hjort × 1. För er som undrar är tuppgöken en ”roadrunner”.

Infarten till vårt hotell i Amsterdam gick utan problem. Vi bor lite utanför själva stadskärnan på ett fint hotell som heter Generator på Mauritskade 57. Där hittade vi en parkering alldeles utanför hotellets bakre ingång och sedan var det bara att checka in. Väldigt bra bemötande av personalen.

Litet men trevligt.

Vårt rum ligger på tredje våningen. Svalt och skönt till skillnad från i natt. Utsikt mot en massa träd. Vi softade lite och packade upp innan vi gick ned till spårvagnen som går från vår gata, bara ett par hundra meter bort. Vagn 14 tog oss sedan in till Rembrandtplein där vi gick av. Ingen luftkonditionering i den vagnen…

Det var verkligen högsommarvärme i Amsterdam i dag, 29 grader som mest när vi kollade. Kan ha varit mer. En sak är säker – morgondagen ska bli ännu varmare. Vårt mål var ett antikvariat med engelska böcker men först stannade vi till på Heck’s som är en restaurang precis vid hållplatsen. Vi satte oss under tak i den här luftiga och trevliga restaurangen och tog in var sin Affligem medan vi valde bland maten.

Inte dumt i hettan.

Värme gjorde att vi åt lite lätt. Jag en Croque Madame (som har ett ägg extra på) och Fred en Beef Croquettes med senap. Vi var också noga med att inte berätta att vi kom från Sverige i denna fotbollsrestaurang med stora skärmar och en nederländsk flagga. Bra var det i alla fall. Så bra att det blev dricks.

Vacker stad.

Fred hade spanat ut en antikvarisk bokhandel med enbart böcker på engelska, The Book exchange på Klovenirsburgwal 58. Vägen dit gick genom typiska Amsterdamkvarter med massor av små butiker, coffeeshops och svampförsäljare.

Fred omgiven av böcker.

Den engelska bokhandeln var stor med fyra våningar. Och vi gick där en bra stund. Jag fyndade både till mig och till AFU: Phil Ellis ”Sci-fi & fantasy collectibles”, Kautz och Branons ”Intuiting the future – A new age vision of the 1990s”, Richard De Milles ”Castaneda’s journey”, Krippner och Friedmans ”Mysterious minds” och John Michael Greers ”A history of the end of time – Apocalypse”.

Väldigt fint.

Vi fortsatte mot HMV men sprang snabbt på ännu ett antikvariat som tyvärr mest hade böcker på nederländska – Kok antiquariaat på Oude Hoogstraat 18. Vi köpte inget men de hade mycket att titta på. Inte minst en stor samling fantastiska äldre skrivmaskiner och kartor.

Dags att köpa en ny badanka?

Och det fanns mycket anat kul på vägen även om vi inte gick in för att titta. Men en butik som enbart sålde badankor måste ses som rätt ovanlig.

HMV var en hyfsat bra butik där Fred botaniserade medan jag satte mig i trappan efter en stund för att vila min tå som kändes lite jobbig efter allt gående i dag. Tre filmer hittade Fred till slut och såg nöjd ut när vi lämnade butiken för att vandra över torget och söka skuggan på en bar – Majestic på Dam square.

Jag tog en dubbel Pepsi med is och Fred en annansjuice. Väldigt skönt att sitta ned i värmen.

Fred var nöjd. Inte jag.

Men sedan var vi nöjda. Tog linje 14 tillbaka och tog det lugnt på rummet ett par timmar innan vi gick ned till baren för att äta och lösa in de två trämynt vi fått som bonus av receptionisten. De visade sig duga till var sin liten nollsmakande Heineken. Inte mycket att hänga i någon som helst gran.

Maten var bra.

Maten var bättre och jag slog till med en Poke bowl och fred med en burgare. Till dem köpte vi var sina drinkar. En whiskey sour till Fred och en vattnig Aperol spritz till mig.

Efteråt satte vi oss en stund på serveringen utanför hotellet och lyssnade på fåglarna som förde ett ordentligt liv. Dessutom var det ett gäng Alexander parakiter där som stod för en del flyguppvisningar. Ni kan se dem och månen på bilden sist i bloggen.

Strax efter 21 gick vi upp på rummet för att läsa och ta en tidig kväll,

Vackra fåglar.

Loading