Dagsarkiv: 5 juni 2023

Heldag i Uppsala

Hos Rigmor och Behzad.

Sov ut så att jag fick sju timmar i knoppen innan det blev frukost och sedan iväg till Uppsala med Anneli. För i natt bor vi på Elite Hotel (igen) för att träffa vänner.

Efter incheckning och parkering blev det en shoppingrunda innehållande ett besök på Rolans herrekipering där jag köpte skjorta och sommarjacka. Och trots att vi bara handlar här en gång om året har vi rabatt som återkommande kunder. Det tackar vi för.

Men där finns enbart herrkläder så nästa etapp blev till Twilfit i St. Persgallerian mitt emot så att också Anneli kunde shoppa lite och efter det ett besök på Åhléns för loite kompletteringshandling.

Det blev en fin dag i Uppsala med över 20 grader i luften så innan vi gav oss ut på handlingsäventyret stannade vi till för lunch på Magnussons där vi kunde sitta utomhus. Och även om de lyckades missa vilken mat Annneli hade beställt så var vi ändå nöjda när vi gick därifrån.

Jag vill ju inte gärna missa en möjlighet till ett antikvariatbesök och eftersom Thomas Andersson höll stängt blev det Röda rummet som fick ta emot oss. Ett fint antikvariat som alltid är värt ett stopp. Jag vandrade run medan Anneli köpte en blomma som vi ska ha med oss när vi är bortbjudna på lunch i morgon men när hon väl anslöt hade jag hittat två böcker som jag slog till på: Lufthafvet från 1897 och så ett häfte av Sven Hedin från 1914, ”Andra varningen”.

På Röda rummet.

Så där gick hela rabatten jag fått på klädbutiken till roliga böcker.

Jag gjorde också ett försök att besöka Fantastikantikvariatet vid domkyrkan men det visade sig vara stängt på måndagar.

Vid 16-tiden dök Ylva upp på vårt hotell och tillsammans gick vi till järnvägsrestaurangen och fick en bra plats utomhus där tjejerna drack var sin Valento Spumante medan jag tog en Brooklyn Pale Ale. Ett bra mellanspel innan vi tog treans buss till Rigmor och Behzad som var det egentliga målet för Uppsala resan.

Under tiden som jag satt på uteserveringen fick jag mejl från Schenker i London som åter hade slarvat bort en blankett som jag tidigare skickat in till dem. Och när jag skickade den igen via mobilen visade det sig att det var ett par saker till som skulle fyllas i. En kunde jag fixa men den sista fick jag ringa Tobias i Norrköping för att få hjälp med. Och eftersom han var ute med bilen tog det en stund innan han kunde fixa det så när jag väl fick iväg allt var klockan strax efter 18 och alla på Schenker hade gått hem.

Nu hoppas jag verkligen att allt ska vara klart, men det har jag ju hoppats förut…

Ylva och Anneli.

Hos Rigmor och Behzad blev vi bortskämda så det räckte och blev över! Fördrink med bubbel och så jordgubbar och snittar på deras stora balkong. Efter det en buffé som sakade underbart och till sist tårta och hemgjorda praliner på tryffel och choklad med fyllning. Så smarrigt!

Jag och Behzad.

Där satt vi och pratade minnen och sådant som händer nu på våra arbetsplatser och tiden bara rusade iväg. Riktigt trevligt. Och Rigmor höll ett litet tal som påminde oss om 80-talet då vi träffats på Norrbottens-Kuriren i Luleå. En härlig tid med massor av gemensamma minnen.

Hej då!

Men allt har ju en ände och efter 22 fick vi börja göra oss klara för att Ylva skulle hinna med sin buss till tåget eftersom hon skulle hem till Stockholm i kväll.

Jag och Anneli hängde på och vi fick alla åka gratis eftersom bussens kortläsare inte fungerade.

Klockan 23.30 var vi i säng efter en lång och fin dag.