Dagsarkiv: 9 augusti 2024

Ai Wei Wei och Fleisch

Karin med lådorna som ska till AFU.

Vaknade 06, somnade om men vid 07 var det bara att gå upp både för mig och för Anneli. När vi kom ner i köket var vi ensamma ganska länge men efter frukost hos Thomas och Kristina körde jag och Anneli med vår stora skåpbil till Malmö stadsarkiv för att träffa Karin Sjöberg.

Karin hade sparat några av de modeller som museet tagit fram till den fina ufoutställningen som AFU hjälpt till med i början av året. Karin berättade att utställningen varit en formidabel succé och att den ser ut att bli svår att toppa. Och jag vet hur bra den var. När jag höll invigningsföredraget var det fullt till sista plats och folk stod utanför och lyssnade.

I väntan på en av bussarna.
Ylva gladdes åt att det rekommenderades att spela pingpong på bussen!

Klockan 10 blev vi körda till Hyllie station av Kristina och där tog vi ett försenat tåg över till Danmark. Vi bytte till buss och sedan till buss igen innan vi kunde gå den sista biten till Ordrupgaard där vi skulle vandra runt i några timmar och ta lunch i en paus mellan Ai Wei Wei och franska och danska konstnärer.

På Ai Wei Wei-utställningen.

Det var en bra konsthall och även om Ai Wei Wei enbart hade en enorm ”tavla” så var det intressant att läsa hans historia och se en video. Imponerande person.

Den jättelika Legotavlan.

Det stora verket bestod av hur många Legobitar som helst, och då pratar vi om bitar som bara täckte en ruta.

I närbild.

Under rundvandringen lyckades jag utlösa larmet för att man gått för nära ett objekt tre gånger och blev en lokal kändis för en av vakterna.

Efter en svindyr lunch gick vi till busshållplatsen i hällande regn. Råkade ställa oss på fel sida och fick gå av när chauffören hörde vart vi skulle. Efter visst krångel fick jag ned en app så att vi också kunde betala och till slut var vi tillbaka inne i stan efter att ha följt den spännande pingisfinalen mella Sverige och Kina med hjälp av Aftonbladets lajvuppdatering.

Dyrt men gott.

Tråkigt nog slutade det med förlust men de svenska pingisherrarna tog varje match till fem set vilket hedrar dem.

När vi kom till hotellet, Ao Copenhagen i Nørrebro, på Tagensvej och hade checkat in var det softa på sängen som gällde. Tittade lite på OS, pratade med Anders på AFU om att det blir väldigt många lådor att kånka in på söndag och så ringde Lu Ejvegård som jag ska bo hos i morgon.

Strax efter 19 köpte jag nya biljetter åt oss tre, den här gången på Metron (72 danska för tre), och så siktade vi mot Huvudbangarden för att därifrån vandra till Fleisch som är en fin restaurang där vi skulle bjuda Ylva på födelsedagsmiddag, en något försenad sådan.

När vi nått stationens bortre ända mötte vi ett par svenskar och innan jag hann fatta det hade en av dem känt igen mig och ville ta ett par selfies. Han visade sig vara medlem i UFO-Sverige och planerade att komma till vårt möte i Malmö.

På Fleisch.

Fleisch ligger på Slagterboderne 7–9 och där fick vi ett bord nära köket. Vi slog alla till med en meny där Ylva valde ”gris” till huvudrätt medan jag och Anneli tog njurtapp, som vi aldrig tidigare testat. Förrätterna var tre varav en en fin råbiff och till efterrätt blev det glass med jordgubbar.

Allt var gott men jag klagade på att köttet inte var så mört som notan visade. Och när vi fick vänta på maten lite länge fick vi var sin gratis drink. En trevlig kväll.

Sedan hem samma väg som vi kom och nu hade en del av allt som blivit dyngvått under dagen hunnit torka. Men inte allt. Det regnade rätt bra under någon timma.

Efter midnatt var det sängen.