Kvällstidningarnas rubriker är något som de flesta av oss möjligen ser som ett slags vägledning till vad artikeln under dem skulle kunna handla om. Inte någon varudeklaration utan mera en lockvara som ska få oss att läsa något som vi annars aldrig skulle lyfta ens ena ögonlocket för att ta del av.
I dag lyckades Aftonbladet med en fantastisk rubrik som förutom att den var helt missvisande också fungerade som en magnet. Följaktligen läste jag ”Nya folkrörelsen: lämna Facebook” med stort intresse medan jag mumsade i mig ärtor och pannkaka i DN-matsalen. Tänk att folk efter alla larm om livegenskap och finstilta kontrakt äntligen har förstått att Facebook bara är en enda stor integritetskränkning. Tänkte jag.
Så vad stod det i artikeln? Jo, en kille hade skapat en grupp (på Facebook!) som hette Leaving Facebook. Bra så. Men gruppen visade sig bara ha 14 medlemmar och tre av dem hade inte ens lämnat Facebook fick vi veta. Hur de andra 11 kan ha lämnat sajten samtidigt som de är medlemmar i gruppen som håller till just på Facebook framgick inte.
I vilket fall förekom en liten enkät vid sidan om artikeln. Fyra personer intervjuades. Ingen skulle lämna Facebook. I själva artikeln intervjuas en person som säger att ”Facebook har kommit för att stanna”.
Så vad hände med folkrörelsen? Består den av 11 personer? Snälla Aftonbladet, man kan bli matt för mindre.
I övrigt har jag suttit med Stefan R i örat på morgenkvisten och korrekturat UFO-Aktuellt som jag sedan brände ned på dvd och körde till tryckeriet. Gott hopp om snabba ryck och snabbt tryck.