Dagsarkiv: 3 september 2012

Radiomorgon och hem

frukostmeeting1209

Hade egentligen tänkt att sova fram till nio men redan efter sju ringde Radio Skaraborg och strax efter det Radio Norrbotten och gjorde var sin intervju om vår expedition till Nammajaure. Båda intervjuerna var bra och positiva och jag fick möjligheten att berätta varför vi hade valt att avbryta för den här gången och resa hem en dag tidigare än planerat.

Vi befinner oss i Skellefteå hos Lars Bergkvist, expeditionens tekniker, där vi har sovit ut i natt. Nåja, efter att ha lagt mig 02.30 efter att ha checkat in på flyget, så är jag väl inte riktigt utsövd. Liz, Bo och Carl-Anton kom upp strax efter mig. och nu har vi ätit frukost. Lars själv var upp i ottan eftersom han kom i säng i vettig tid och passade på att köra sin son till skolan.

Medan huset vaknar har jag suttit vid datorn och svarat på mejl. Många. Bo har suttit vid en annan dator och letat inslag om expeditionen och hittat en hel del. När alla till slut var uppe diskuterade vi expeditionen och hur vi ska gå vidare. Kerstin och Michael visade oss några filmklipp från Nammajaure samt lite äldre material som jag och Göran Jansson en gång spelade in med bland andra Karl-Gösta Bartoll, den ansvarige undersökaren på plats i Kölmjärv efter det att en spökraket störtat där 1946.

Och så har jagat talat med Norran som jag försökte få intresserat av att skriva om de två lokala deltagarna från Skellefteå, Steve och Lars, och de ringde också till Steve efter en stund. Själv fick jag telefon från Mariestads-Tidningen som gjorde en kort intervju med mig och dykningarna.

Väl här så har jag också tittat runt lite mer i DN.se-mejlen där jag hittade Torbjörn Sasserssons mejl om att han skrivit en artikel om vår expedition. Ni kan läsa den här. Intresset är verkligen stort och vi tackar för all uppmärksamhet som kan hjälpa oss att fortsätta undersökningen.

Sedan åkte vi ned på stan för att äta på en kinarestaurang som heter Tatung. Vi blev elva personer och maten var riktigt bra och med stora portioner. Nu var vi några man kort, Jocke Eriksson hade åkt hem till Sundsvall i går och Pea Nilsson från DN hade tagit ett flyg till Stockholm i går för att jobba i dag. Martin åkte i dag för att hinna ned till jobbet i Malmö.

När vi ätit och pratat en stund var det dags att börja ta oss ut till flyget för att fara hem. Men först såg jag till att vi ställde upp oss på en ofullständig gruppbild. Något ingen av oss hade tänkt på när vi var upp i Muddus. Illa. Erland såg till att vi blev avfotograferade och sedan sa vi hej och tack till honom och satte oss i Lars och Steves bilar för att fara ut till flygplatsen.

Ute på flygplatsen blev det hej då till Steve och Lars som vi har delat de senaste fem dygnen med. Allt har fungerat bra och ingen har haft några problem som inte gått att lösa. Under de här dygnen har vi och filmteamet kommit varandra nära. Jag har burit omkring en mygga (en mikrofon) en stor del av den tiden och allt jag då sagt har spelats in. En eller två kameror har ofta hängt mig i hasorna. Men det har aldrig varit något problem.

Också på hemresan hade jag Janssens kamera i ansiktet under halva resan som gick snabbt. Vi lyfte före utsatt tid vid 19.20-tiden och kom fram till Arlanda en timma senare.

Sedan var det dags för ett nytt farväl då filmteamet tog ett plan till Malmö och Bo, Liz och Erik tog en taxi till södra Stockholm. Jag och Carl-Anton inväntade Niklas som hämtade upp oss framåt 21 efter att ha råkat köra fel en gång, inte så konstigt eftersom han aldrig tidigare kört till Arlanda.

Äntligen hemma igen vankades det mat igen men jag och Carl-Anton åt inte särskilt mycket. Efter middagen i Skellefteå var det inte mycket mera plats kvar i magen. Vi slog oss ned i soffan där jag körde bildvisning för Anneli och pojkarna, och Carl-Anton, genom datorn på platteven.

Halv ett var det dags att fimpa datorn och blogg och epost och allt vad det nu kan vara. Har allra sist hjälpt National Geographic med några uppgifter som de behövde till sin dokumentär men nu får det vara slut för i dag.

Vädret i Skelefteå gick inte att klaga på. Bo, Erik, Steve och Liz på väg till restaurangen.

nammaskelleftea120903

Beställningsdags. Till slut hade alla bestämt sig.

nammarest120903

Dags att säga på återseende. Lars och Janssen skakar hand.

nammaflyget120903

Bo på flyget hem till Stockholm.

nammaboflyget120903

På andra sidan planet slog månen sällskap.

nammamoonflyg120903

Ett glatt hej då på Arlanda. Kerstin, Bo och Liz.

nammaarlanda120903

En del av Nammajauregänget i Skellefteå. Michael, Liz, Carl-Anton, Erik, Steve, Kerstin, Bo, undertecknad, Lars och Janssen. Erland tog bilden.