Dagsarkiv: 29 juli 2024

Sista dagen på Gotland

Anneli i grottan.

På morgonen tog Mats och Eva färjan tillbaka till fastlandet medan jag och Anneli hade nästan en hel dag kvar innan vår färja skulle gå framåt tidiga kvällen. Så efter frukost lämnade vi rummet och lastade bilen med våra saker för att göra den korta resan till Lummelundagrottan några mil norr om Visby.

Vackra formationer i grottan.

Vi löste biljetter till en guidad tur med närmare 20 andra och sedan gick vim20 meter ner i berget till den åttagradiga grottan som tre unga pojkar en gång upptäckte. Grottan är fin med en del stalaktiter och stalagmiter men liten om man jämför med grottor vi varit inne i på kontinenten. Väl värd ett besök i vilket fall.

Några fler.

När vi kom ut kändes dagen betydligt varmare trots att det bara var 18 grader men blåsten hängde kvar och det gick höga gäss på sjön när vi spanade ut mot den färja som tog Mats och Eva till fastlandet.

Spännande butik.

Då befann vi oss på Krusmyntagården lite närmare Visby som säkert hade varit trevligare att besöka en dag med sol och stilla bris, men kul ändå att titta på växterna och Anneli gick loss och shoppade i den otroligt välsorterade butiken.

Massor av växter.

Sugna på lunch åkte vi in till Visby men innan det blev mat siktade vi in oss på antikvariat Drotten som jag handlat hos förut. Och se, där hittade jag en bok på franska om vanskapta ”människormonster” som utnyttjats för att tjäna pengar på (tänk Elefantmannen) med titeln ”Monstres et monstruosités” där författaren Patrice Duvic hade dedicerad den till science fiction-legendaren Lars-Olov Strandberg.

Jag hittade också en bok om tidig science fiction-litteratur, ”The man in the moone” men jag försökte pruta på dem så gick det inte sa vikarien som satt bakom disken. Orsaken var att båda låg ute på Bokbörsen. Nå, jag gick in i ett annat rum och hittade en betydligt enklare bok om Atlantis som jag prutade ned från 50 till 20 kronor för att få lite rabatt i alla fall.

Trevligt antikvariat.

När jag och Anneli strövade omkring på antikvariatet blev vi plötsligt igenkända av ett par från Stockholm som vi känner – Tintinordföranden och översättaren Björn Wahlberg och hans fru. Riktigt kul! Vi blev stående länge och pratade innan våra vägar åter skildes.

Trevligt möte.
Fiskgrytan serverad.

I vilket fall stod vi där och pratade i säkert 25 minuter innan vi skildes åt och det äntligen blev lunch för min och Annelis del. Anneli hade siktat in sig på Bakfickan på Stora torget 1 där vi har ätit flera gånger förut. Och det blev inte oväntat deras fantastiskt goda fiskgryta.

Eftersom vi också var sugna på att köpa lite lokalt producerad färskkorv körde vi till Stora Coop även i dag. Nu hade vi en frysväska med klampar att förvara korven i. Det blev den annat också, sex flaskor alkoholfri Briska med flädersmak inköptes eftersom den är så himla god och dessutom fortfarande på nedsatt pris.

När vi stod på parkeringen utanför med korv och annat inhandlat ringde jag mannen som jag träffade i går och som då sa att han hade skivor som jag kunde få köpa. Leif, som hann heter, bodde i Åminne och när vi pratat en stund lät det som att det var värt en resa dit.

När vi kom fram var det bara att konstatera att 99 procent, lite drygt, av de ett par hundra skivorna var dansband, julskivor, religiöst och annat som ingen människa köper. Jag hittade trots allt en skiva med Ray Charles och dessutom en bok som jag sa att jag var intresserad av.

Leif och bilen.

Det visade sig att han och frun också hade en låda cd-skivor i en annan bod där vi lirkade fram dem under en bänk. Och där fanns det i alla fall 15 stycken. Nu fick jag allt för 20 kronor och även om resan tog sin lilla tid var det väldigt trevligt att prata en stund med paret som också hade en gammal fin Vauxhall som funkade på tomten.

Anneli vid röset.

Leif tipsade oss om ett röse bara några kilometer längre bort och eftersom vi hade tid på oss innan färjan gick körde vi dit längs en smal skogsväg. Majsterrojr hette det och det var betydligt mera åtgången än det stora vi såg på södra Gotlasnd härom dagen. Men kul var att ängen med blommor framför röset kryllade av humlor och pärlemorfjärilar.

En av många pärlemorfjärilar.

Det var rena idyllen att ströva omkring där och titta på de flitiga insekterna. När vi så styrde därifrån var Anneli kaffesugen så det blev ett stopp på Åminne havsbad där det också blev god glass och ett halvdopp i havet för Anneli. En fantastisk lång sandstrand men med få besökare. Kanske blåste det för mycket.

Lite nästanbad av Anneli.

När vi väl kom tillbaka till Visby stannade vi till vid Sibylla och köpte en hel special (för mig) och en sallad (för Anneli) och så satt vi i bilen och åt och hörde när de svenska herrarna slog Spanien i OS-handbollen.

Pratade med en vän, Adam, som lätt upphetsad ringde efter att ha hört en podd av E T Thomas där han pekade ut mig som spion och pratade allmänt skit om mig och UFO-Sverige tillsammans med sin vapendragare Christian Bertilsson Axelsson. Adam undrade om det var något fel på de båda männen som slängde ur sig saker utan att ha det minsta på fötterna. Ja, vad ska man svara på det?

På väg ombord. Bilen framför hade nummer OJW 333 på skylten. Bara en bokstav från vår.

Sedan blev det färjan och hem. Det var en sen avgång och jag satt och läste hela vägen medan solen gick ned och det var rätt mörkt ute när vi kom fram till Nynäshamn.

Nattlysande moln över grannens hus.

En timma senare var vi hemma efter några avstängda vägar som gav oss en mindre rundtur. Ute hade vackra nattlysande moln börjat lysa men jag hade inte riktigt tid att kika på dem i kväll. En bild blev det i alla fall. I säng 01.30.