Klotblixtruta på vift

Ont i ryggen men inte lika illa som i går. Det får man se som ett framsteg. Tog mig i alla fal upp redan före 09 så jag hann faktiskt träffa Anneli en stund innan hon gick till jobbet. Vi satt i köket och pratade lite innan det var dags för henne att ge sig av.

Sedan jobbade jag lite med boken. Ringde till Ångströmslaboratoriet i Uppsala för att se om det gick att få komma dit och fotografera ett fönster med hål i efter en klotblixt. Jag fotograferade fönstret på 70-talet men vill gärna ha en bild i färg. Till min fasa och förvåning fick jag veta att det troligen har kastats bort när man flyttade in i de nya lokalerna! Hur dumma får folk bli.

Låt oss hoppas att det inte är på det viset. Fönstret är ovanligt med sitt absolut runda hål där klotblixten gått igenom. Det vore rent kriminellt om det har hamnat på tippen.

En helt annan sak. Niklas berättade att de hade testat olika sorters cola på en lektion i skolan. Ett stort antal olika glas hade hällts upp av diverse sorter. Sedan skulle eleverna försöka placera rätt smak till rätt sort. Det gick ju inte alls. Det stora och häftiga märket gick inte att skilja från det billiga och inte lika häftiga. Däremot käne många skillnad på light och vanlig cola.

Jag minns hur vi gjorde en liknande blindtest i Luleå en gång. Då handlade det om öl. Faktum var att ingen av oss grabbar som tyckte att vi var ena riktiga hävertar på att dricka öl kunde skilja på ett antal lagersorter. Det var till och med så illa att många av oss gick bet på att skilja starköl från folköl.

Varumärket spelar alltså en enormt viktig roll. Mycket sitter helt enkelt i huvudet. Reklamen gör att vi lär oss gilla vissa sorter trots att de alltså inte går att skilja från andra.

Loading