Vykortssortering och Anneli hemma igen

Månen och Jupiter.

I dag kom Anneli tillbaka från sin lilla utflykt till Dalarna och det blev faktiskt två ufouppdrag för henne längs vägen. I går hämtade hon en pärm med papper och klipp hemma hos Birgit Sälgström i Säter och i dag hämtade hon ett gäng lådor med UFO-Aktuellt och Rapport-Nytt hos Mats Nilsson i Sala.

Dessutom var hon snäll och stannade till hemma hos Gunnar Karlsson (som mötte coronasäkert på gatan) för att hämta två kassar med frimärken till mig. Också det i Sala.

Exempel på vykort från Gotland.

Då hade jag hunnit prata med Gunnar på telefon för att styra upp överlämnandet och passade då på att fråga om Gunnar ville ha något från mig. Han berättade då att han samlade på vykort från Sala och Västerås men också på motiv med flygplan, fartyg och tågstationer.

Eftersom jag har en försvarlig. hög vykort som jag tänker sälja (cirka tusen) så satte jag mig och gick igenom alla och hittade ett femtiotal som jag nu ska posta till Gunnar. Mest flygplan och fartyg blev det.

Det ösregnade när Markus gav sig ut för att spela tredje dagens runda i klubbmästerskapen i dag. Han låg trea före dagens tävling och blev trea när dagen var slut. En bra insats under svåra förhållanden av Markus.

När jag skulle ta taxin till jobbet såg den köra förbi uppfarten, så jag gick ut med paraplyet i högsta hugg i tron att han var på väg att vända för att komma över på rätt sida, något nästan alla chaufförer gör. Men istället fick jag se honom susa förbi på bara en meters håll där jag stod med handen upplyft och försvinna runt kröken.

Ringde Taxi Stockholm som jagade rätt på chauffören som efter fem minuter ringde mig och kom smygande tillbaka runt samma krök som han försvunnit runt. Det visade sig att hans gps hade visat att gatan tog slut i nittiograderssvängen och sedan hade han fått tunnelseende och missat mig helt. Nå, vi kom i alla fall i väg till slut och jag kom fram till jobbet i tid.

Ringde och grattade min vän och tidigare arbetskamrat Staffan Kihlström som fyller 64 i dag. Vi brukar träffas varje sommar för att gå på vad vi kallar en kulturvandring i Uppsala. Det brukar betyda stopp på antikvariat, restauranger och pubar. Mycket trevligt! Men så blir det inte i sommar. Trist, trist.

Men Staffan mådde bra och har klarat sig undan smittan så här långt. Vi hoppas kunna träffas lite längre fram i höst.

I dag, tre minuter före midnatt, passerade min intervju med Anders Tegnell 400.000 sidvisningar, rekord för min del. Lästiden ligger fortfarande på ett fantastiskt snitt på fem minuter och 93 procent av alla som öppnade artikeln läste mer än halva – som är lång som ett ösregn. Läsarna är nyfikna på vad Tegnell säger.

Jag valde att sköta liveuppdateringarna under kvällen eftersom min kollega Ivan satt och skrev på ett större jobb. Men det blev ett antal artiklar också, men inga intervjuer att tala om, bara polisringningar.

Det har regnat större delen av dagen men när jag och Björn gick till Ewog för att äta Pad Thai sken faktiskt solen och det var varmt och skönt. I dag vågade vi sitta och äta i restaurangen eftersom det var helt tomt en trappa ned. I går var det smockfullt och vi gick vidare till Rosa där det var glesare och vi fick ett enskilt bord.

Man undrar ju hur smittan kommer att utvecklas, inte minst när man ser bilder från USA och Storbritannien där folk samlas som packade sillar. Och det finns liknande berättelser från Sverige. Många verkar tro att faran är över, att smittan är borta, men i själva verket är den lika närvarande som den har varit de sensate månaderna.

Under kvällen har jag haft kontakt med ett par ufovittnen och sett till så att de har rapporterat in det de varit med om via ufo.se.

Men i kväll gör jag sista passet på några dagar. Ledig måndag till och med torsdag. Sedan ett sista pass innan det blir semester.

När jag kom hem vid 01.30 var det en lätt avtagande fullmåne som hängde låg i söder med dramatiska moln som snabbt blåste förbi och med Jupiter starkt lysande över sig och Saturnus lite längre bort till vänster. Inte nog med det. Mars lyste i öster och lite högre upp syntes vackra nattlysande moln på sommarhimlen. Jag var helt enkelt tvungen att gå in och hämta kameran och sedan stod jag och beundrade skådespelet i trettio minuter.

Ni kan se en av mina bilder på månen och Jupiter här ovan. Och här nedan kan ni se ett flygande tefat på väg till månen. (Kanske ändå inte…)