Dagsarkiv: 18 juni 2010

Tibidabo

vetenskapsillusion10

Dagen börjar med att reportern på ”Godmorgon, världen!” ringer och gör sin intervju om Michael Jackson. Sedan tar jag pojkarna med in till Barcelona medan Anneli softar på stranden. Efter några avancerade tunnelbanebyten kommer vi fram till Avinguda del Tibidabo och får fortsätta till fots fram till vårt första mål, CosmoCaixa, som är ett vetenskapsmuseum med en massa saker att göra. Just nu är temat illusioner och det passar ju hur bra som helst. På bilden ovan kan ni se grabbarna lätt förvrängda i ett rum där allt ställs på huvudet.

Här fanns också en del fiskar, en översvämmad skog, en massa roliga experiment och meteoriter, is, myror och en himla massa annat. Efter en mackpaus under en parasoll så så fortsatte vi en stund till men efter 16 så kände vi oss rätt nöjda och gav oss av mot nästa mål för dagen: berget Tibidabos topp med dess nöjesfält.

Men nu blir inte allt riktigt som man tänkt sig. Vi tar oss utan problem upp till avgångshallen för den bergbana som kör upp till toppen och löser var sina tur och retur-biljetter. När vi kommer upp så möts vi dels av en jättekyrka som tronar över helas Barcelona men också av en omfattande nöjespark där berg- och dalbanan lockar med sina (i mina ögon) ruskiga svängar ut över kanten av berget.

Men vi hittar inte riktigt ned till banan biljettinsläpp så istället åker vi upp i en hög arm som ställer oss högt över marken med en magnifik utsikt över staden. När vi kommer ner styr vi raskt våra steg, nu med ett gäng inköpta biljetter i handen, mot banan men bara för att möta personalen på väg därifrån! Det visar sig att klockan nu är 17.10 och att rubbet stänger klockan 17! Snabbt tar vi oss tillbaka till bergbanan som vi hinner se sista skymten av rulla ner för berget.

Full fart till informationen där vi får veta att det trots allt finns en buss om vi bara kutar runt kyrkan vilket vi gör tillsammans med två damer från Irland. Men bussen den kommer inte förrän efter 45 minuter och då blir det fullsmockad. Men ner till centrum kommer vi trots allt.

På kvällen blir det en sista middag på restaurang Santa Maria i Sitges.

Att försöka blåsa i en boll i en ring upptog gossarnas intresse en bra stund.

vetenskapsbollen10

I en genomskinlig kub kunde man få några hundra pingisbollar att flyga omkring åt alla håll.

niklasbarcabollar10

Niklas och Markus vid en plasmasfär (en gång konstruerad av Tesla) som visar lysande plasma som påverkas när man lägger handen på globens utsida.

vetenskapsljus10

Två glada pojkar högt över Barcelona på toppen av Tibidabo.

tibidabotoppen

Sitges – på väg ut på restaurangen.