Dagsarkiv: 29 april 2023

Styrelsemöte och besök i Gläntan

Styrelsen och några till samlade på Hotel Lilton.

Efter frukost tog vi två bilar och åkte ut till Gläntan för att några av de som inte varit med till Ängelholmsmötena skulle få besöka platsen där Gösta Carlsson säger sig ha mött utomjordingar och deras farkost den 18 maj 1946. Som alla väl vet står där ett monument i skala 1:8 som föreställer det flygande tefat som han menade landade där.

Jag, Anneli, Christer, Tage, Johan G, Tony, Johan E och Martina.

Ni kan se gänget som hängde med på bilden här ovan. Det var finfint väder och vi kunde njuta av den friska luften och fågelkvittret medan vi gick stigen dit och när vi sedan vandrade runt kring monumentet.

Vid den så kallade graven.

Som så ofta vid besöken här kunde jag konstatera att platsen inte är särskilt välskött. Massor av skräp i form av grenar låg i själva gläntan och de gjutna landningsavtrycken hade börjat vittra på flera ställen.

Skador på tefatet.

Själva tefatet hade också fått en del skador, inte minst längs kanterna. Dessutom saknades själva portalen som brukat sitt över ingången till stigen som leder till Gläntan, frågan är om den är på renovering eller om någon helt sonika tagit den.

Portalen med texten var borta.

Nu är det ändå alltid spännande att komma hit och vi stannade en bra stund innan vi körde tillbaka. Jag, Anneli, Tage och Christer till en Circle K-mack för att köpa mackor och de andra åkte till hotellet.

Martina och Johan vid monumentet.

På Circle K ägnade jag en god stund åt att göra rent bilen från fågelskit som bilen bombats med under natten och sedan köpte vi mackor och korv. Efter en stund kom Mikael Karlsson med bilen full av böcker som jag skulle köra till Stockholm och vi stod i solen och packade över dem. Halvfullt i bilen blev det.

Klockan 13 kopplade vi upp oss och körde igång styrelsemötet. De flesta på plats här i Ängelholm men Malin, Kenth, Carl-Anton och Peo med på länk via Zoom. Mycket kom att handla om den kommande riksstämman i Västerås den 20 maj men vi hade även en del andra punkter på programmet.

Förutom styrelsen var Tora, Anders P, Christer och Johan E med.

Vi klarade av mötet hyfsat snabbt och kunde sedan ta det lite lugnt på våra rum. Johan G och Thomas kom till mitt och Annelis för att diskutera tonen på UFO-Sveriges Facebooksida ”Allmänheten diskuterar” där vi ser ett problem med några av deltagarna som riskerar att påverka andra. Där kom vi överens om att ta tag i detta så att inte de som är verkligt intresserade av ämnet ska lämna gruppen.

Här hänger jag.

Utanför vårt rum hänger en tavla med min bild och en text som jag har skrivit och det är en ära att hänga här bland sådana som Wilmer X och andra som också bott här.

Klockan 18 var vi på plats på restaurang Curry Nam Nam som ligger bara hundra meter från hotellet och där blev vi sittande i några timmar. Utmärkt mat, jag tog en Chicken Butter Masala med vitlöksnan. Roligt att så många kunde vara med.

När vi gick hem blåste det svalt. Klar himmel så natten blir nog kylig.

Tobias har fortsatt att intervjua de flesta som är med här för ett antal kommande poddar men snart var de flesta av oss åter samlade på vårt rum för några timmars prat. Och Anders P hade med sig en flaska punch som vi alla fick smaka på. En tradition när det gäller Anders och Lilton.

Klockan 23.30 hade alla gott och en timme senare var allt släckt.