Dagsarkiv: 16 juli 2023

Till Svartön och Börjelslandet

I dag har vi hälsat på Karin Sjöberg och Mats på Svartön och Janne och Anna i Börjelslandet. Trevligt! Anneli badade. Innan dess god frukost på Stadt.

Läste på nätet att det åter rört sig en del på ufofronten i USA.

Enligt amerikanska medier är en ny lag på väg som betyder att en särskild grupp, direkt underställd presidenten, ska gå igenom det material om ufo/UAP som kommer till kongressens kännedom när det gäller tillvaratagna föremål och biologiskt material av potentiellt utomjordiskt ursprung. Det blir sedan presidenten som avgör vad som ska offentliggöras efter gruppens rekommendationer. Lagen kan träda i kraft i december och gruppen ska vara utsedd 90 dagar senare.

En spännande utveckling som flyttar ansvaret uppåt på gott och ont för oss som vill veta.

Positivt är att det nya lagförslaget också säger att alla hemligstämplade federala dokument som har med ufo att göra (och det finns sådana står det) ska offentliggöras. ”Till slut”, i alla fall. Men, det finns givetvis en mängd hinder (som hotar USA:s säkerhet till exempel) som kan stoppa ett offentliggörande.

Detta lade ju ut på Facebook medan jag åt frukost med Anneli och Ylva.

Så har dagen sett ut och som ni ser har jag fortsatt problem med bloggen eftersom min dator är kvar i Näsåker.

Men dagen har alltså gått i samma tecken som i går, att hälsa på kamrater här i Luleå vilket är själva idén med resan.

Till Svartön tog vi oss med båt från Lillvarpets hamn som låg i utkanten av Brändön. Det blev en kort men guppig färd i båt då Mats kom och hämtade oss.

Väl framme bjöds vi på nyrökt lax och paj som vi hade tänkt att äta utomhus men precis när vi skulle hugga in började det regna och det slutade givetvis precis när vi flyttat in allt.

Anneli visade mot och gav sig till att simma en kort stund i det inte så varma vattnet. Modigt tyckte vi som stod på stranden och tittade på.

En ordentlig rundtur på ön blev det också innan vi fick skjuts tillbaka till fastlandet vid 17 och sedan bil till Janne och Anna för middag och några timmars prat.

Och så fick vi stifta bekantskap med deras åtta hönor varav tre hade kläckts ur ägg de köpt på Willys. Inte illa.

En bra och trevlig dag som slutade tidigt på hotellet. Redan vid midnatt var vi i säng efter att ha läst en stund.