Dagsarkiv: 16 september 2024

Middag med vänner i Luleå

Middag på Bistron i Luleå.

Vi kom hem ganska sent i går efter att ha kört från Malmö hela kvällen så efter att ha somnat efter 02 var det skönt att sova ut till 09. Anneli var upp en stund tidigare men eftersom vi båda hade mycket att fixa innan taxin till Arlanda kom klockan 12 blev det inget mera snusande i sängen.

Annelis ros bjuder på nya blommor.

Anneli stack i väg för att hämta ut en bok som kommit på posten (och som hon vill ha med på resan) och jag fixade min packning till Luleå. Sedan tömde vi bilen gemensamt eftersom den var full med böcker och annat från AFU och Landskrona.

På väg ombord.

Det blev en snabblunch också men sedan bar det av till Arlanda och terminal 5 där vi satte oss och väntade vid gate D13. Arlanda har blivit en mycket märklig och rätt illa planerad flygplats. Vi gick säkert i 25 minuter innan vi tog oss från säkerhetskontrollen till vår terminal. Dessutom fanns det bara en enda toalett i terminalen och en skylt att det fanns fler toaletter på en annan våning 90 meter bort. Riktigt uselt.

Planet kom heller inte iväg på utsatt tid utan vi blev stående länge och väl innan piloten berättade att det var något tekniskt fel och de måste taxa tillbaka till gaten i väntan på en tekniker.

Jag fördrev tiden med att läsa Lue Elizondos ”Imminent” och hann en god bit innan vi till slut, nästan en timma försenade, lyft mot Luleå.

Gammelstad med sin kyrka.

När flygbussen tog oss in över Bergnäsbron kändes det som att komma hem. Vi bodde ändå här under nästan hela 80-talet. Och folk här är trevliga, inte minst visade busschauffören det när han dels ropade ut vilken gata ett hotell låg på som några passagerare skulle bo på och dels sa att han skulle stanna på en hållplats han annars inte stannade på eftersom flera skulle av i närheten.

Efter att ha vandrat längs Storgatan från busshållplatsen kom vi fram till Stadshotellet, eller Elite som det också heter numera. Här ska vi bo i två nätter och vi fick veta att vi hade blivit uppgraderade för att få et bättre rum. Och det fick vi; ett stort hörnrum med utsikt mot Norra Hamnen och in mot stan.

Pratade med en radioreporter på P4 Malmöhus som ville intervjua mig i morgon bitti 07.45 och det passar mig bra. Lite senare på förmiddagen ska jag träffa en SVT-reporter och prata med honom. Först framåt kvällen blir det dags för mitt författarsamtal på Ebeneserkyrkan 19.00. Biljetter kan ni köpa här.

Framåt 18, efter att ha softat en timme på rummet gick vi en sväng runt Gültzauudden i den 13-gradiga värmen. För varmt blev det när jag hade såväl kavaj som vinterjacka på mig. Annelis spaning för några dagar sedan om fyra grader i Luleå visade sig stämma – men enbart på morgnarna. Till slut fick jag ta av mig jackan för att inte svettas för mycket.

Jag åt en utmärkt råbiff.

Middagen, som Karin bokat bord till, var på Bistron i Norra Hamnen och vi var där först. Satte oss i baren och inväntade de övriga sju som trillade in efter hand och så slog vi oss ned vid vårt bord och åt gott och pratade. Alltid mycket att ta igen när vi ses. Anneli höll ordning på ena sidan av bordet och jag på den andra, sedan bytte vi plats i halvtid.

Så roligt att kunna träffa gamla vänner från 80-talet en stund igen. Patrik och Margareta, Janne och Anna, Kicki och Roland och så Karin var med. Tyvärr hade Karins man skadat foten så vi får träffa honom en annan gång.

Där blev vi sittande till 22 då restaurangen stängde.

Tyvärr visade sig himlen från sin sämsta sida när vi gick till hotellet. Ett norrskenslarm som kan ge fina skådespel i natt dök upp på nätet men det kommer att döljas bakom molnen. Och vi som har en perfekt utsikt mot norr från vårt rum. Hoppas att det blir bättre i morgon och att norrskenet orkar visa sig även då.

Första studenten som ska utföra ett längre projekt på AFU tas om hand av Anders Liljegren.

I dag var också en historisk dag för AFU då Anders fick ta emot den första studenten från universitetet i Karlstad. Hon får nu en tvådagars introduktion för att sedan komma tillbaka och jobba med ett projekt i sin utbildning. Detta kan vi verkligen vara stolta över och är inte detta en milstolpe så vet jag inte hur en sådan ser ut. Vi har visserligen haft studenter hos oss tidigare men det här är något annat. Nu ska hon arbeta med arkivets samlingar som utgångspunkt. Tack Thomas för hjälpen med bilden.

När vi satt på restaurangen fick jag förresten ett samtal från en journalistvän som ville skänka mig sin samling rymddokument och böcker. Jag har väntat länge på det samtalet och vi ska höras till helgen så att vi kan hitta ett tillfälle att ses.

Innan kvällen var slut läste jag på lite inför morgondagen. Men före midnatt var det dags att sova även för mig. Anneli hade tjuvstartat.