En dag framför datorn men också en dag då Vimmerby Tidning publicerade min artikel där jag och UFO-Sverige kunde avslöja vilket plan det var som tappade isklumpen över Slitshult i Smålande den 2 juni. Lokaltevenyheterna Smålandsnytt berättade nyheten och gav UFO-Sveriges äran liksom Text-teve. Här bjuder jag på artikeln i sin helhet. Och – planet på bilden är faktiskt det plan som tappade isen:
Den stora isklump som föll på Conny Josefssons gård utanför Slitshult norr om Vimmerby den 2 juni kom från ett spanskt charterflygplan på väg från Palma de Mallorca till Norrköping.
Vimmerby Tidnings undersökning visar att flygplanet, en Airbus 321 från Spanair, befann sig ungefär fem kilometer sydväst om Slitshult när isklumpen lossnade. Planet färdades då med en hastighet av 600 kilometer i timmen. I höjd med Växjö hade piloten påbörjat nedstigningen från drygt 10.000 meters höjd för att en timma efter tidtabell börja inflygningen mot Norrköpings flygplats i Kungsängen. Under nedstigningen hade planet gått ned från en temperaturzon på cirka 60 minusgrader till minus 22 grader när det passerade Slitshult på 5.900 meters höjd klockan 18.54.
Isklumpen föll rakt ned men fördes av planets egen fart och en stark västlig vind framåt åt höger innan den mindre än en minut senare slog ned på Conny Josefssons gård.
Det är också från den riktningen som ögonvittnet Peter Gustafsson säger att han såg isklumpen komma.
– Det stämmer mycket bra med det jag såg, säger han. Isklumpen kom flygande i en ganska flack bana från sydväst mot nordost.
För att vara säkra på vilken tid som händelsen inträffade har Vimmerby Tidning låtit Peter Gustafsson återskapa händelseförloppet och provgå sträckan. Efter en bild tagen med en mobilkamera någon minut efter det att han och hans fru Annalena hade lokaliserat isklumpen vet vi att den togs 19.25. Efter att ha gått sträckan igen kan vi slå fast att observationen av isklumpen i luften gjordes cirka 24-26 minuter tidigare, allts strax före klockan 19.00. Det enda trafikflygplan som då befann sig över Slitshult var Spanairs flight från Mallorca.
Spanairs flight 1195 var en Airbus av typ A321-231 och flyger varje fredag mellan Mallorca och Norrköping. Det har en kapacitet av 186 personer inklusive besättning. Planet är tillverkat år 2000 och köptes då av Spanair. Efter landningen i Norrköping servas det innan det åter lyfter mot Mallorca en timma senare.
Varför det bildades en isklump under planet är oklart. Tekniker som Vimmerby Tidning talat med säger att det möjligen kan ha berott på en läcka i dricksvattensystemet. Vattnet skulle sedan ha förorenats i själva flygkroppen innan det läckte ut genom någon mindre spricka i skrovet där det sedan frös till.
Det är mycket svårt att upptäcka en sådan läcka eftersom skrovet påverkas av de olika tryckförhållanden som råder i luften och på marken.
– Det kan vara så att skrovet är helt tätt när planet står stilla på marken, säger Leif Hansson på SAS som har lång erfarenhet av olika flygplanstyper. När det kommer upp på 10.000 meters höjd påverkas skrovet av det lägre trycket och kan förändras något i formen.
Det är heller inte säkert att den markpersonal som servar flygplanet och fyller på dricksvatten i den 200 liter stora tanken märker om det skett något läckage.
– Vi noterar inte hur mycket dricksvatten vi fyller på eftersom det ingår i den totala servicen vi utför på planet. Om det rör sig om 20 eller 100 liter är inget som vi reagerar över, säger Claes Elf på Norrköpings flygplats som servade det aktuella Spanairplanet den 2 juni.
Av vattenanalysen att döma rörde det sig alltså om ett läckande färskvattensystem som kan ha förorenats när det runnit ned i skrovet. I värsta fall kan isen lossna och sugas in i motorerna med skador som följd. Den risken är dock liten på en Airbus 321 eftersom motorerna är placerade på vingarna.
– Is är ett allvarligt problem på flygplan, säger Henrik Elinder på Statens haverikommission. Men då talar vi oftast om klaris på vingarna som kan påverka lyftkraften och ställa till stora problem. Lyftkraften försämras och formen på vingarna förändras.
Nedfallande is är däremot inget som vare sig Statens haverikommission eller Luftfartsstyrelsen har någon statistik på.
I övrigt har dagen alltså varit ett knattrande på nya boken men jag tog barnen med mig till Vällingby där vi käkade lunch på en av de nya restaurangerna som finns i den färdigbyggda delen av det som ska bli ett helt nytt centrum. När vi kom hem spelade ungarna fotboll en stund men Markus fick avbryta eftersom Alice kom och ville ha hjälp med datorn. Inte för att Markus är något datorgeni men fiffig är han i alla fall. När han inte visste hur han skulle lösa problemet så drog han helt enkelt ur sladden och startade om alltihop. Och se – då fungerade det!