Loppis och spa i Sunne

På väg in i parken.

Efter att vi checkat ut och ätit vår hotellfrukost – i dag blev det pannkakor också – och sett Sverige ta silver i segling tog vi bilen till Mariebergsparken där vi mötte upp med René och hans son Erik. Regnet hängde i luften men det blev aldrig särskilt många droppar medan vi gick genom denna härliga park.

Vi tog i alla fall chansen att spela årets första minigolf på rätt tråkiga banor där René tog hem segern före Anneli.

René briljerade.

Efter spelet tog vi oss till Carli för att äta deras goda glass. Carli ligger mitt emot stationen och jag ställde bilen i ett parkeringshus på samma gata så att vi kunde sitta ner och prata lite innan det var dags för mig och Anneli att åka vidare och för Ylva att ta sig till hotellet och hämta väskan och sedan ta ett tåg tillbaka till Stockholm.

Vårt mål var Östanbjörke loppis och vinyl utanför Sunne där ägaren Daniel Almström mötte upp. Vi hade gjort upp att ses och det funkade fint. Daniel hade läst på och visste att jag var ufointresserad så vi pratade lite medan jag och Anneli gick igenom skivbackarna och fastnade för Beatles ”Let it be”, Nils Lofgren ”Flip”, Dag Vag ”Du får aldrig nog”, Blood Sweat & Tears ”3”, The Ventures ”Swamp rock” och så två Dire Straits, ”Making movies” och ”Money for nothing”.

Daniel på plats bland skivorna.

Loppisen var mindre än vad vi hade trott, mest skräp. Skivorna var bättre men kanske inte de höjdare vi hade hoppats på heller. Men, men, det fanns en del hyfsade plattor bland allt av mindre intresse.

När vi var nöjda med besöket körde vi till Selmas Spa i utkanten av Sunne dit vi kom och kunde checka in så att vi hann lagom till vår spatid som började 15.00. Som vanligt är det coronan som ställer till det och alla får sina tider att bada eller äta.

Fint på spaanläggningen.

Här finns flera olika bastuutrymmen, ett av dem en ångbastu som vi satte oss i efter att ha testat en mindre varm. Vi badade också i bubbelpoolen och i den större bassängen utomhus där vi kunde hänga över kanten och spana ut över Fryken några kilometer bort.

Framåt kvällen hade vi en inbokad middag i restaurangen där vi inledde med var sin Cava till den chiligravade laxförrätten och sedan en Chardonney Octerra till Anneli och en Erdinger Dunkel till mig till huvudrätten som blev risotto med spenat för Anneli och fläsksida för mig.

I restaurangen.

Efterrätten blev misocheesecake. Allt var gott utan att vara för överdådigt.

Anläggningen är fin och det är många gäster här men ingen trängsel. Efter maten gick vi en vända och tittade innan vi lade oss i sängen och såg en film. I morgon blir det tidigt upp för att bada.