Ufoutsällningen och kvarnstensbrottet

Utanför brottet.

I dag har vi tillbringat dagen på vift runt och i Mariestad. För efter frukost hos Lena i Dunderhult åkte vi in till Ullervad och hämtade Raili och sedan vidare till Mariestad för att möta upp med Annelis arbetskamrat Andrea som också är i Mariestad.

Vi möttes vid Vadsbo museum för att visa Raili, Andrea och Lena vår fina ufoutsällning där och det roliga var att personalen kunde berätta att det hade varit många besökare under sommaren. Och under den tid som vi var där kom det säkert ett tiotal andra besökare.

Raili tittar på Mariannelundmodellen.
Utställningen har redan lockat fler än tusen besökare.
Ufoprylar till salu på Vadsbo museum.

Jag gjorde mitt bästa för att guida de övriga under de 45 minuter vi var där och när vi var klara gick vi ned till butiken och kikade och kunde se att de sålde våra fina UFO-Sverigemuggar, mina böcker och tidningar. Och faktiskt en plåtmodell av ett tefat som inte kom från oss – så den köpte jag!

Nöjda med besöket tog vi oss till vandrarhemmet för att äta lunch och det blev en komplicerad historia då personalen inte hade kokat någon potatis vilket gjorde att de som beställde lax med just potatis fick vänta i 30 minuter på maten och dessutom visade det sig att laxen inte räckte till alla som ville ha den.

Så Raili fick ta raggmunk med bacon (fläsk hade de inte) istället. Samma som jag tog.

Till slut hade vi i alla fall fått vår mat där vi satt ute bakom det vänstra huset. Och mätta och nöjda (trots allt) fortsatte vi till Lugnås för att besöka kvarnstensbrottet där. Det ingen av oss hade klart för oss, utom Anneli, var att vi hade en guidad rundvisning som startade klockan 14 . Eftersom klockan var 13.43 när vi väl fick denna information så blev det rätt bråttom.

Men, men vi hann nästan. Ett par minuter sena kom vi inrusande i biljettbutiken ute i kvarnstensbrottet och medan jag köpte fem biljetter rusade de andra till guiden som ännu inte hunnit gå ned i gruvan med sin grupp.

Allt löste sig i alla fall och vi fick våra hjälmar och kunde hänga med de övriga. Gruvan är inte så stor men hade använts i omkring 800 år när den till slut stängdes till följd av att det kom ny teknik som slog ut kvarnstenarna.

Guiden visar taket i gruvan som är en gammal sandstrand för 540 miljoner år sedan.
Stalaktiter i brottet.

Inne i gruvgångarna hängde det små stalaktiter i taket och på flera ställen syntes mönster efter en strand där vågorna skapat de typiska vågmönster som man kan se på sandstränder runt om i världen även i dag.

Vi såg också de lämningar som fanns efter där arbetarna huggit fram kvarnstenarna och fick berättat om de vedermödor som dessa män gick igenom och de sjukdomar, främst stendammslunga, som gjorde att få äldre än 30 jobbade kvar i själva gruvan innan de fick börja utföra arbeten utanför i friska luften.

Efter var sin glass, som Anneli bjöd på, körde vi tillbaka Raili till Ullerås. Jag passade på att ringa ägaren till det relativt nyöppnade antikvariatet i Hällekis som gärna hade öppnat åt mig trots att det var stängt i dag och i morgon (han visste till och med vem jag var) men eftersom han var på semester på Västkusten fick det bli en annan gång.

Nästa stopp blev Oxen där det inhandlades entrecôte som vi sedan grillade hemma hos Lena samtidigt som det fantastiskt fina vädret förvandlades till ett ösregn när jag och Emil stod och brassade maten på Lenas veranda.

Lena visar gamla bilder på huset för Rasmus och Emil.

Gott blev det och medan vi åt satt vi och pratade med Emil och Rasmus som kommit tillbaka från ett jobb de haft på Västkusten. Om någon veckan åker vår Markus ned för att hälsa på dem och för att spela golf med Emil.

Efter jordgubbsdessert och ett samtal med Stefan Svensson var det dags att tänka på refrängen vid 23.30-tiden. Men först var jag tvungen att beta av ett antal mejl som handlade om allt från ”flygplan som störtdyker” (när de i själva verket följer jordens krökning – den är rund), bilder på spindelnät (som jag är mycket tacksam att få från vännen Mats eftersom de kan förklara en film som UFO-Sverige fått in), ett mejl om Bäckebokraschen (ni vet V-bomben som kraschade i Småland i slutet av andra världskriget), ett erbjudande om ufoböcker från en person i USA och en hel del annat.

Dramatisk himmel över Kinnekulle från Dunderhult.

Under dagen var jag också i kontakt med min vän Andreas Müller som byggt upp en utställning över cirklarna i sädesfälten i Wiltshire. Ni kan se en digital version av den här.

Som vanligt har det hänt en del annat också men nu blir det sängen.