På väg över Nordsjön

Här lämnar vi Nederländerna.

I dag hade vi tänkt sova till 08 och åka vid 09 men efter att ha oroat oss över eventuella köer, (stau) beslutade jag och Anders i går att det var läge att starta det hela en timma tidigare. Så efter en god natt i en bra säng gick vi upp och duschade och åt frukost redan efter 07.

Frukosten på Hotel Stadt Reinfeld var bra, enklare än de flesta svenska hotellfrukostar men fyllde vårt behov. Vi var faktiskt helt ensamma i frukostmatsalen dit vi vandrade genom en labyrint av gångar skyltade på ett typiskt tyskt prydligt sätt.

Jag är svag för de tyska leverkorvarna som ofta finns på hotellens frukostmeny här. Förpackade i en plastförpackning stor som en tumme är de bara att trycka ut på mackan eller rakt i munnen. Jag valde det senare alternativet.

Sedan bar det iväg. 08.15 rullade vi mot autobahn och vidare ned förbi Hamburg och mot den nederländska gränsen. Temperaturen startade på 22 och slutade som mest på 33 när vi hade kommit in i Nederländerna. En fantastiskt fin dag att köra bil i.

Vi brukar alltid stanna någon mil in efter den tyska gränsen men eftersom vi hade lite andra förutsättningar i år körde vi lite längre innan det blev depåstopp för bensin och lite mat på en Tangomack.

Det blev en lätt lunch men ingen av oss så superhungrig. Att sitta i bilen efter en hotellfrukost gör att man inte gör av med så mycket energi.

Då vi kom närmare Amsterdam kom vår första riktiga kö men den blev inte särskilt långvarig. På andra sidan motorvägen såg det värre ät; där ringlade (i den mån kön rörde sig) två fullpackade filer med långtradare och bilar åt norr.

När vi väl kom fram till IJmuiden och färjan var klockan bara 14 och vi hade ett par timmar på oss innan sista tid för check in. Snabbt var vi iväg genom först biljettkontroller och sedan en passdito, ställde oss sist i en kö och stängde av motorn.

Men gudarna var goda och en vakt vinkade fram oss till en annan kö där vi blev trea och strax efter det i ännu en kö där vi kunde köra rakt ombord. Och plötsligt hade vi parkerat i ett minst sagt trångt utrymme på färjans femte däck (Anders fick går ur bilen innan jag körde så nära väggen jag kunde) och tagit oss upp till vår hytt på däck 6.

Så 45 minuter efter ankomst var vi färdiga att pusta en stund på hytten innan vi gav oss ut på däck för att njuta av utsikten mot hamnen i den stekheta solen.

När färjan gick avlöpte den tjugo minuter före tidtabell, 17.10. Jag antar att alla var ombord då.

Vi stod länge vid relingen och tittade när vi lämnade hamnen bakom oss. Men efter det gick vi och satte oss i baren där jag tog en John Smith.

Vi gick en sväng till butiken för att handla lite godis och snacks till i morgon men eftersom det var whiskyprovning testade jag två sorter, en Laphroig four cask och en Mcallan som jag aldrig sett förut. Inte många centiliter men så behövs det ju väldigt lite för att avgöra om man gillar en whisky eller inte. Får se om jag köper någon av dem på vägen hem.

Tog en dusch i den intressanta ”duschkabinen i hytten som var en kombination av toalett och dusch. Själv toalettstolen står alltså i duschen så man får dra draperiet runt själva stolen för att inte dränka den, men det blev naturligtvis vått på golvet framför den.

Här har man alltså lyckats spara utrymme på ett mycket märkligt sätt.

Klockan 20 blev det middag och den var efterlängtad. Buffet, visserligen, eftersom det inte serverades någon à la carte på den här sträckan. Och även om det fanns mycket välja mellan och jag provade rätt mycket av det så var maten blek, det var vi båda överens om.

Efter en timma var vi mätta och gick tillbaka till hytten för att vila och surfa lite. Vi hade köpt kuponger för var sin timmes surf och jag tog vara på den med att svara på mejl och skriva den här bloggen. Men också med att kommunicera med Anneli eftersom jag skickat henne en lång instruktion om hur hon ska fixa så att min keynotepresentation för Barcelona ska bli till en powerpoint.

Något geni i Spanien hade sagt till mig att det inte var något problem med keynote och när de väl fick allt kunde de inte öppna den. Och eftersom ingen läste mitt mejl på 24 timmar hann jag lämna Sverige och min dator när de väl hörde av sig.

Så nu fick Anneli slita med att lösa detta med hjälp av mig på distans. Med gott stöd av Markus som var hemma vilket var väldigt bra. Ett stort tack till båda som ordnade detta!

Under kvällen tankade jag också ned tre filer som Anders L fixat. Bland annat har han utifrån Peter Brinks arbete gjort en arkivförteckning över Gordon Creightons material och den blev 277 sidor lång. Inte illa. Även Nils-Olof Jacobsons arkiv är nu förtecknat och det kommer jag att skicka till hans son när jag kommer hem Själva arkivet hämtade jag och Carl-Anton i Lund för några år sedan.

Var också i kontakt med min Mufonvän Anna som skrev och berättade att hon ska åka till Hessdalen i höst. Anna har norska rötter så det blir säkert en bra resa på många sätt.

Månen från färjan.

När Anders gått och lagt sig gick jag ut på däck för att se om jag kunde få syn på några perseider. Men det blev bara en. Månen lyste starkt och båten var upplyst som en julgran.

Det blir hyfsat tidigt i säng i kväll, kring midnatt. Anders sover i överslafen och jag där nere.