Kom upp lite sent men hann i alla fall göra några sidor till nästa nummer av UFO-Aktuellt innan jag åt min lunch framför Vita huset. Så det går sakta framåt med tidningen i alla fall.
Nu var dagens stora nyhet en annan. Nämligen Svenska Dagbladets avslöjande, genom reportern Mikael Holmström, att Sverige under många år haft ett topphemligt flygförband kallat Flygenhet 66. Förbandet var tänkt att operera över gränserna i krig då man skulle transportera personer i all hemlighet. Övningarna utfördes bland annat längs Värmlandsgränsen mot Norge.
Då fattar ni vad jag menar. Operation Dacapo och Argus säger nog de flesta ufointresserade åtminstone något litet. De var två hemliga operationer utförda av svensk och norsk militär, polis och tull i början och mitten av 70-talet då man jagade mystiska mindre flygplan som flög över gränsen. De mystiska planen flög i mörker med släckta lampor och i dåligt väder. En del landade på skogsvägar.
UFO-Sverige genomförde ju två stora undersökningar i Värmland under början av 2000-talet där vi bland annat intervjuade personer som dels observerat flygplanen och dels varit med om att jaga dem. Vi var till och med och tittade på några av de där hemliga landningsplatserna. Nu visar det sig alltså, så vitt jag kan förstå, att det svenska flygplan jagade var andra svenska flygplan.
Vår teori då var att det måste ha rört sig om transport av människor. Men till vilken nytta? En tysk journalist som filmade mig för en dokumentär om ufo under det kalla kriget var inne på att det rörde sig om så kallade stay-behind-flygningar som bland annat CIA ägnade sig åt. Alltså att man flög in spioner bakom fiendens linjer. Och nu kanske det visar sig att han hade ganska så rätt även om det inte var CIA.
På väg till jobbet intervjuades jag av Kent Sjögrén på Värmlands Folkblad som intervjuade mig och andra UFO-Sverigeundersökare när vi hade våra Värmlandsprojekt. Han ville veta vad jag ansåg om de nya avslöjandena. Jag svarade att det som nu kommit fram inte var någon överraskning utan styrkte det vi redan själva trodde på även om vi aldrig hade kunnat misstänka en så omfattande hemlig operation.
Nu får vi se vad Holmström skriver i sin bok. Ska beställa den i morgon.
Senare på eftermiddagen fick DN.se ett tips från en pilot som hade bevakat Flightradar24-sajten att ett passagerarplan från Thai Air plötsligt börjat bete sig märkligt. Planet var på väg mot Oslo när det istället för att landa på Gardermoen började cirkla runt Arvika. En stund senare gav det sig av mot Arlanda.
När jag ringde Luftfartsverket visade det sig att Gardermoen drabbats av ett problem. Ett okänt flygande föremål, som man trodde var en hängflygare av något slag, hade upptäckts över inflygningen och pang så stängde man hela flygplatsen. Detta skrev jag om efter att ha pratat med lite folk på flygplatsen.
Ett ufofall helt enkelt som fick omkring 100 flighter att försenas under resten av dagen.
Passade också på att lägga ut min artikel om Uri Geller nu när bloggverktyget åter fungerade. En del knäppskallar kommenterade artikeln i vanlig ordning, bland annat en som skriver att jag tror att Geller är på riktigt. Herregud! Om folk kunde läsa så vore det mycket enklare att vara journalist.
Maten som serverades i kantinen var ärtsoppa och pannkakor vilket fick duga.
I natt var det sista resan hem med Taxi-Kjelle från Taxi Kurir eftersom DN sagt upp avtalet och bytt bolag. Trist. Vi har åkt ihop rätt länge nu och haft många trevliga pratstunder i bilen efter 01 på nätterna. Jag gav honom en dedicerad bok som tack för timmarna tillsammans och hoppades ändå att vi kanske kan ses vid något tillfälle. Jag har inte gett upp hoppet om att få fortsätta åka.