Dagsarkiv: 6 april 2014

Hönökaka

Utcheckningen från Havskatten blev enkel. Jag ringde ägaren och bad honom skicka räkning till UFO-Sverige och sedan betalar vi som bott här dit. På bilden ovan ser ni Gunnar Karlsson och Carl-Anton Mattsson på väg att lämna vandrarhemmet. Ute var det lött mulet när vi tog bilen till Anders och Amanda för att äta frukost i form av Hönökaka (vad annars!) och juice.

Runt frukostbordet kunde vi konstatera att det varit en trevlig helg och att vi dessutom beslutat en hel del bra saker. Men eftersom resan hem är lång så tackade vi för oss redan efter en timma och körde mot färjan som skulle gå 10.50.

Färjan passade vi med några minuters marginal och sedan, med Mats och Gunnar i släptåg, körde vi ut genom Göteborgs utkanter. Där skildes våra vägar. Mats och Gunnar tog vägen över Lidköping där de stannade till för att besöka staden och sedan köra vidare mot Sala där de bor medan vi körde vidare till Jönköping för att tanka och göra ett matreprisstopp på Burger King. Att stanna på Max var inte tänkbart eftersom Tobias bojkottar den kedjan efter chefens försök att påverka sina anställda att rösta på Alliansen i höst.

Nu funkar Burker King lika bra.

Vad som däremot är mera märkligt är att Jet ska byta namn till Ingo. Något som gjordes stor affär av på macken några hundra meter bort där anställda delade ut godis till den enorma kö av bilister som försökte tjäna några ören på ett sänkt pris. Det var smockat. Ingo är en svensk boxare, i alla fall i min värld. Inte ett jämrans bensinbolag. Idiotiskt namn.

Nästa stopp var Linköping där vi släppte av Johan Gustavsson och sedan Norrköping där Tobias fick lämna bilen. Vi slank in en sväng på AFU där jag plockade upp min externa hårddisk som nu har en kopia av det mesta (inte allt, det fick inte plats) på det AFU hittills har skannat. Carl-Anton plockade med sig överexemplar av böcker som han genom Parthenon säljer åt arkivet.

Och så var det Nyköping och dags att säga hej även till Carl-Anton. Vi kunde konstatera att helgen var bra och att det var kul med en liten 100-milautflykt.

Hemma igen vid 17-tiden efter att ha suttit i ett långt samtal med Anders på AFU längs vägen. Vilket nog var bra eftersom jag körde lite lagom långsamt då och därmed inte väckte en gömd polisbils uppmärksamhet. På vägen hem regnade det en skvätt men det ska tydligen bli mer i morgon. Vilket är okej så länge det inte regnar på eftermiddagen då jag och Joanna ska vara ute och filma för DN-serien vi arbetar med.

Hjälpte Anneli att fixa köttet till en jättegod gryta som hon lagade till och som vi alla fyra åt med god aptit och satte mig sedan vid datorn för att förbereda morgondagens filmning för DN. Tre olika delar i serien ska vi filma för under dagen. Känner mig lite mosig i huvudet efter helgen men blev i alla klar med allt planerande strax före 23 då pojkarna kom tillbaka från innebandyn.

Avslutade dagen med att vi hängde tvätt.

Ossian och Amanda hemma i köket.