Ibland undrar man hur godtrogen en tidning får vara. Ni som läste Aftonbladet i går skrattade säkert gott åt bilden och artikeln om hur en elvaåring i USA hade skjutit världens största svin. Efter tre timmars jakt lyckades Jamison Stone i Alabama döda den 280 centimeter långa jättegalten med ett välriktat skott i pannen. På en bild poserar den stolte jägaren med pistol i näven och död gris framför sig.
Och grisen är stor som en mindre bil. 480 kilo ska den ha vägt.
Artikeln, skriven av en Johan Edgar och placerad på sidan 20, andas inte det minsta tvivel.
Håhåjaja.
Ingen som hört talas om photoshop på Skandinaviens största tidning?
Ingen som har funderat på hur det kommer sig att en elvaåring jagar denna jättegalt genom skogen i tre timmar? Grisen såg knappt ut att ha kraft att orka förflytta sig snabbare än en halt sengångare. Och visst är amerikanarna vapentokiga – men en elvaåring springades i skogen med en pickadoll som mest liknar en leksaksvariant av något från Vilda Västern?
Det var inte länge sedan som också svenska tidningar publicerade en bild av en man med en jättekatt i famnen. Katten var stor som en mindre ponny och skulle visst ha hetat Snowball. Att det var en skojbild som råkade hamna på nätet genom några vänners försorg kan inte ha förvånat någon för i dag kan man inte längre lita på något man ser på Internet.
USA har en gammal och stolt tradition med att publicera bilder av jättelika djur och grönsaker. För sisådär 80 år sedan fansn sådana vykort att köpa för hugade spekulanter. De var mest ett skämt men också ett sätt för dem som utvandrat att imponera på dem som blev kvar. I det Stora Landet i väster fanns det verkligen något att häpna över. På bilden ovan ser ni en gris på ett vykort från Wisconsin 1911. Hallå, Aftonbladet! Något att publicera?
Den idén verkar alltså fortfarande leva och ha hälsan.
YouTube kryllar exempelvis av ufofilmer, den ena häftigare än den andra och inte sällan får jag mejl och frågor om vad jag tror om än det ena och än det andra. Vad ska man säga? Ingen av filmerna på YouTube är undersökta av någon kritisk ufolog och själv ser jag dem bara som underhållning.
Men nätet har i dag en kraft som inte ska underskattas. Det är här som många hittar sin ”information”. Istället borde de ta en kortkurs i kritiskt tänkande först och kräva mer än en häftig upplevelse av det de ser.
En bild säger inget utan en historia och en historia säger inte särskilt mycket utan en källa som går att kolla. Och källan säger inte särskilt mycket mer om ingen också verkligen bryr sig om att kolla den.
Men att tro är så himla enkelt. Att försöka ta reda på saker är betydligt jobbigare. Det kräver både kunskap och engagemang.
TILLÄGG (24 juni): Fick en länk som gäller den fejkade grisen i början av juni. Klicka HÄR så kan ni läsa mera.