Dagsarkiv: 27 juni 2021

Bokdag i Lund och Borrby

Lastning på Gotlandsvägen.

Efter en enkel frukost på hotellet i Eslöv tog vi vår lastbil och körde till Lund och Gotlandsvägen där dottern till Gunnar Larsson Leander mötte upp med ett hus fullt av böcker. Nå, det fanns mycket annat också men det var gott om böcker såväl i källaren som på de två våningarna ovanför.

Och det tog sin tid att gå igenom de tusentals böckerna eftersom jag tittade på varje titel innan jag bestämde om den skulle packas i bilen eller lämnas kvar. Samlingen hade tillhört astronomen Gunnar Larsson-Leander och vi sorterade den i fyra kategorier:

De som skulle till AFU eller mig i samma lådor; de som skulle säljas till Böckernas hus; de som skulle till Mariestads Astronomiska Klubb; de som skulle säljas till Thomas Anderssons antikvariat i Uppsala.

Jag och Mikael.

Det blev ett 25-tal lådor och rätt många kassar till slut och som tur var kunde Mikael Karlsson, alltid en kraft när man ber om hjälp, komma lite tidigare än vi hade bestämt. Utan honom och hans pirra hade allt blivit väldigt mycket besvärligare.

Vi hittade mycket fina böcker och lämnade bara kvar sådant som inte passade in i några av de fyra kategorierna.

Framåt 13 tog vi lunch som bestod av wraps som Anneli gått och köpt och då satt vi ute i det härliga sommarvädret. Det gick åt en hel del vatten också.

Vi blev inte klara förrän framåt 16 och då hade vi kånkat ut de till brädden packade lådorna som säkert vägde 30 kilo styck och placerat dem i bilen så att rätt lådor som skulle av först hamnade ytterst.

Nästa mål var Borrby och Lu Ejvegård som visade sig vara en helt fantastisk person som bara utstrålade positiv energi trots sin höga ålder. Hon visade os in till sin bortgångne make Rolf Ejvegårds bibliotek med flera tusen böcker som vi fick fri tillgång till. Dessutom lagade hon middag åt oss och bjöd på dryck.

Nu hade vi enbart Mikaels bil eftersom vi egentligen bara hade kommit överens om att titta på samlingen men efter lite spaning i källaren grävde Lu fram ett antal bananlådor som vi fyllde med parapsykologisk litteratur, dessutom tog jag med en hel del annat som kommer att säljas.

Mikael lyser och jag spanar efter böcker hos Lu.

Men kanske blir det så att vi kommer att åka tillbaka för att hämta mer. Det är faktiskt så att det kan vara värt en resa bara för att träffa Lu igen.

Tyvärr hade Rolf haft det ganska stökigt med alla sina papper de sista åren så när han gick bort kastades nästan allt. Därför finns det inte något kvar av hans arkiv. Lu lovade i alla fall att leta i källaren om det skulle finnas något, så vi får se.

I vilket fall var hon väldigt glad över att böckerna nu hamnar hos AFU och hon ville gärna komma på studiebesök framöver.

Sent om sider och med bilen full åkte vi tillbaka mot Lund men först tog vi en tur till stranden som bara låg några minuter bort. Det är också här ute i havet som Rolfs aska ströddes så vi riktade en tacksam tanke till honom för allt det fina vi fått i dag.

En timme senare var vi tillbaka vid lastbilen i Lund, packade om allt från banakartongerna och sorterade in böckerna i flyttlådor. Sedan sa vi tack och hej till Mikael som körde hem medan vi körde till Limhamn och Thomas och Kristina där vi fick pizza och en iskall öl var. Den hade jag längtat efter.

Vi satt och pratade någon timma eller så och efter 01 var jag i säng. Då sov Anneli redan. I morgon blir det radiointervju 06.45.

Lu Ejvegård gjorde oss glad!
Ett snabbt besök vid stranden där Lu bodde.