Dagsarkiv: 22 augusti 2022

Hem till Sverige från Amsterdam

Middag hos familjen Dahlin-Åstebro.

I dag blev det frukost på färjan efter att vi vaknat vid 07, en härlig sovmorgon med andra ord. Havet var stilla även den här överfarten och jag sov verkligen bra i vår mörka hytt.

På färjan till Nederländerna.

När färjan kom fram till IJmuiden utanför Amsterdam var klockan 09.45 och vi rullade av den ganska snart efter det att avkörningsrampen hissats ned. Sedan blev vi invinkade till en kö som var kort och bra och hade turen att snabbt få passera passkontrollen som också den gick snabbt.

IJmuiden i sikte.

Så himla skönt att kunna rulla iväg förbi Amsterdam i den fina vädret där temperaturen som mest pekade på 28 grader.

Goda laxmackor några mil från Tyskland.

Därefter kör vi genom Nederländerna med ett matstopp några mil före den tyska gränsen och sedan gasade vi på efter tysk autobahnstandard förbi Bremen och Hamburg på Rijksweg A1 till Puttgarden med ytterligare ett stopp för att gå på toaletten och tanka bilen.

Matstoppet i Nederländerna inbegrep var sin riktigt bra laxmacka, gjord direkt vid beställning. Stoppet hette Hush och hade som så många andra liknande rastplatser en avgiftsbelagd toalett. Den här tog faktiskt kort så det var lätt att ta sig in.

Vi fick en tillgodobiljett som sedan gick att handla för och det gjorde vi. Ett par godisbitar som efterrätt kostade vi på oss.

Tidig middag på färjan till Danmark.

Sedan hade vi en himla tur igen för när vi kom fram till färjan mot Rødby stod vi bara i den korta kön i en minut innan vi blev ombordvisade och sedan gick färjan nästan med det samma.

Den resan är ju kort, bara 45 minuter, men vi hann med det vi skulle, bland annat äta. Jag tog två grillade frankfurterkorvar med pommes och Pepsi för 95 danska och Anders en panerad spätta. Hann även handla lite i butiken innan det var dags att gå ned till bilen och köra i land.

Inte heller här var det några större kontroller och vi kom snabbt iväg mot Köpenhamn och på vägen ringde jag Anneli och berättade att allt gått bra så här långt.

Bron.

När vi körde över bron hade solen börjat färja himlen röd och då vi passerade tullen på svenska sidan (som vi också snabbt kunde passera) och svängde av mot Limhamn började det bli mörkt på gatorna.

När vi väl kom fram hade vi kört 730 kilometer från klockan 10.30, när vi rullade av färjan, tills vi var hemma hos Thomas och Kristina i Malmö 20.39.

Väl framme tog Thomas emot oss och jag kunde köra in bilen på gården och sedan kom Kristina på cykel efter att ha tränat tennis. Kul att träffa hela familjen Dahlin-Åstebro igen då Casper och Linus också kom efter ett tag. Casper hade gjort sin första dag på sin nya gymnasieskola och var nöjd. Bra klass och en utbildning som kan göra honom till psykolog i förlängningen.

Vi stod och pratade i köket med maten lagades och sedan satte vi oss i uterummet och åt den goda kycklingen med cous-cous. Och smarrig glass till efterrätt.

Framåt midnatt var vi säng och jag och Anders delade rum i vanlig ordning på den här resan. Läste till 00.30 och sedan var det lätt att somna.