Dagsarkiv: 18 juli 2022

Torsö och Mariestad och P4-intervju

Kristina, Thomas, undertecknad, Anneli och Raili på Laxhall.

Jag vaknade av glada barn som rusade omkring på vårt sovrumstak vilket innebar att de var i köket rakt ovanför där jag och Anneli sovit i natt. Anneli var redan uppe men jag hade fått sova till 07.30, tog en dusch och gick sedan upp en trappa.

För min del började dagen hos Staffan och Gunilla i Hovenäset lugnt med frukost i deras ljusa och härliga vardagsrum medan Anneli och Annika gick ned till hamnen för att bada bastu och bada i havet. Ingen dålig start det heller.

Framåt 10 ringde Radio Jönköping och ville prata om ett fall som Johan på rapportcentralen lagt ut på Facebook. Så här beskrev han fallet, vilket är väldigt rudimentärt men gjort med avsikt för att inte påverka andra möjliga vittnen:

”Den 5 juli i år strax efter 18.00 på kvällen gjordes en iakttagelse av ett i nuläget okänt objekt på himlen från byn Höreda söder om Eksjö.”

Klockan 10.20 var jag med i en fyra minuter lång direktsändning som gick ut över Småland och Östergötland.

Efter ett samtal med Carl-Anton, som i sin tur fått ett samtal från en dam i Hedemora, ringde jag henne för att kolla vilka böcker hon just då höll på att rensa ut. Men det var tyvärr inget för AFU så jag tackade och bad henne höra av sig om det skulle dyka upp något. Det lovade hon.

Men framåt förmiddagen sa vi tack och hej till Hovenäset men vi kommer definitivt tillbaka igen. Medan regnet började fall körde vi till Trollhättan för en lunch på Max där jag verkligen kan rekommendera Grand chicken sandwich-burgaren som var just krispig och lite lagom het. Smarrig! Annelis var också nöjd med en lika krispig kycklingsallad. Och sedan vidare till Mariestad för att checka in på hotell Aqva där vi bott några gånger nu. Ägaren kände igen oss och vi pratade en stund innan vi gick upp på rummet för att vila en stund.

Men jag ägnade min vilotid till att boka biljetter på färjan Rødby–Puttgarden tur och retur vilket gick bra. Då ska ni veta att det hade gått betydligt sämre när jag försökt på förmiddagen då svaret blev att alla platser var slut de dagar jag ville ha. Skönt att det ordnade sig. Ett bekymmer mindre.

Bestämd fasan.

Klockan 17 träffade vi Thomas och Kristina som hämtat Raili på Ullerås ute på Laxhall för att middag tillsammans. Och på vägen ut fick vi stanna bilen för en fasan som stod i vägen på vägen. Så snart jag försökte köra klev den framför bilen så till slut fick Anneli gå ut och sjasa bort den.

Laxhall är riktigt bra och vi blev alla nöjda med både mat och dryck. Jag tog en räksmörgås och de övriga olika former av fisk; gös och abborre. Ett trevligt ställe att äta på.

I Gamla stan.

Vi satt ute, som ni kan se ovan, och det var riktigt skönt. När efterrätten var avslutad (suverän glass med jordgubbar och maräng i mitt fall) körde jag och Anneli till vårt hotell och parkerade medan Thomas och Kristina körde tillbaka Raili och sedan träffades vi på deras hotell för en drink på verandan.

Men vi var alla lite trötta så redan vid 22 sa vi hej och gick hem genom Gamla stan med kajorna skränande ovanför oss. Kajor och fiskmåsar är Mariestads signum och ingår i mina barndomsminnen härifrån. Titta gärna på videon här ovan så får ni se deras flyguppvisningar.

Med mitt ”barndomshem” bakom mig.

Alldeles intill vårt hotell ligger Oxen, där ”alla” handlar, och deras parkering som ni kan se på bilden bakom mig. Och det var där mitt barndomshem låg, numera jämnat med marken. Trist givetvis. Men medan Viktoriagatan 14 är ett minne blott finns Borgmästaregatan 6, där jag bodde från det att jag fyllt 11 år, kvar.

Det blev tidig sänggång men först hann jag svara på ett antal ufomejl och att skicka en förfrågan till det transportföretag som AFU använder i USA om en donation som jag vill ha hjälp med att skeppa till Sverige. Jag har också diskuterat ett alldeles färskt ufofall från Värmdö med Kenth och Johan på rapportcentralen. Det kan bli så att jag åker dit för att träffa vittnena.

Det blev sängen för midnatt för mig men då hade Anneli somnat för länge sedan.