Dagsarkiv: 12 oktober 2022

Till Toulouse på ufomöte

Samlade för gruppbild.

I dag bar det av till Toulouse för möte med en stor grupp europeiska ufologer under den franska rymdstyrelsens ufogrupp Geipans paraply. Anneli körde mig till Arlanda och sedan var det bara att invänta att flighten mot Paris skulle lyfta 12.55 och så ett byte där till ett plan mot Toulouse.

Edoardo Russo från italienska CISU med en bokgåva till AFU.

När jag vandrade iväg mot gate 54 kom en man emot mig och frågade om jag inte var Clas Svahn och det kunde jag inte neka till. Det visade sig vara Laurent Chabin, en av Geipans fältundersökare, som hade känt igen mig från en bild på nätet. Vi satte oss och pratade i väntan på att planet söder ut skulle lyfta och det var en riktigt trevlig bekantskap.

Jag och Laurent Chabin.

Eftersom vi satt på olika platser så tillbringade jag den en timme och tjugo minuter långa resan ned (till Paris hade det tagit två timmar och fyrtio minuter) med att fortsätta läsa i boken ”Fantasi” av David Bäckström som handlar om det mänskliga medvetandet och vår förmåga att tänka framåt och bakåt och att kunna känna med andra människor. En riktigt bra bok som jag hann till sidan 134 i innan vi landade.

Laurent som kände till rutinerna visade var vi kunde köpa en biljett på bussen som tog oss till hotellet på Boulevarde Lascrosses dit vi kom strax efter 19, checkade in och åkte upp til våra rum på tredje våningen. Eftersom vi hade bokat in oss på den middag som de som ville skulle gå på klockan 20 var det bara att tvätta av sig lite och byta skjorta och sedan ta oss ned till lobbyn igen.

Middagen.

Middagen var på en restaurang bara ett par hundra meter längre bort på samma gata, Quoi Compans, som visade sig ha en alldeles underbar anka och en välsmakande öl som inramades av en smarrig ostsallad och en äppelpaj på båda sidor.

Jag satte mig vid ett bord med Giuseppe Santamaria, Marc Le Duc, Jerome Beau och Philippe Ailleris. Intresset, och beundran för, AFU:s verksamhet var stor men vi pratade om väldigt mycket annat också. Vid ett par tillfällen kom det fram deltagare som ville ha min signatur i en bok.

Edoardo Russo från italienska Cisu överräckte en bok med Peter Kolosimos samlade artiklar om ufo (på italienska) till AFU.

Det blev flera timmars spännande diskussioner och jag var glad att jag hade hamnat vid ett bord där många kunde engelska. För här är det av naturliga skäl franska som gäller och alla som är här kan inte engelska.

Bertrand Méheust och Jean-Pierre Rospars.

När vi hade betalat för oss gick jag mot hotellet i sällskap med bland andra Jean-Pierre Rospars som jag lärde känna i Houston i mars och framme vid hotellet fick jag även chansen att skaka hand med Bertrand Méheust som jag jag givetvis kände till men aldrig träffat förut.

Sedan köpte jag en cola och gick upp på rummet. Det blev tidigt i säng i dag, redan vid midnatt.