Dagsarkiv: 29 december 2023

Hem via halka och Örebro

En selfie på mig och Raili.

Vi sov gott i våra sängar på hotellet i Mariestad även om jag vaknade lite tidigt. Efter dusch halkade vi iväg till bilen för att lasta in våra pinaler och sedan vidare över Nya torget till Stadshotellet där vi skulle äta vår frukost. Statt är gamla kära marker för mig eftersom det var hit vi tonåringar gick för att dansa på Svarta katten på 70-talet.

Köket på vårt hotellrum.

Nu blev det en fin frukost och jag tar alltid pannkakor när möjlighet finns, känns lyxigt eftersom man själv aldrig skulle komma på idén att göra pannkakor hemma. Pojkarna var också mycket nöjda.

Knut Lundmark-artikeln i Se.

Strax efter 10 tog vi bilen till Ullerås där jag lämnade av de övriga hos Raili för att fortsätta till Böckernas hus där jag glömt de sju Se-tidningarna jag köpte där i går. Eftersom antikvariatet inte öppnade förrän 11 fick Peter komma ut och öppna (han bor tvärs över gatan) men det var så halt att han inte kunde ta sig över gatan så jag körde honom de fem meterna som återstod!

Julklappsutdelning hos Raili.

Det blev i alla fall ett snabbt besök eftersom jag skulle tillbaka till Ullerås där Thomas med familj också hade anslutit. Det var fullt hus i det lilla rummet och kanske blev det lite surrigt för Raili. I går var det Anneli som pratade mest med Raili och i dag fick jag ta hand om den saken. Hon var i alla fall glad över att träffa alla.

Kasper gläds över ett par julstrumpor.

Anneli hade köpt julklappar till Kasper och Linus, plus att jag plockat fram en fantasybok till Linus) och de blev väldigt nöjda med gåvorna.

Depåstopp i Örebro.

Men strax efter 12 var det dags att säga hej då och åka till Örebro genom ett regnigt och gråmulet landskap. Rätt mycket trafik men inte många köer. I Örebro väntade Åsa och Claes med lunch (pasta med god sås) och julmust och där blev vi sittande någon timme för att prata.

När vi satt där fick jag ett sms från en vän om att Majbritt Argus hade gått bort i går. Amputeringen av hennes fot blev för mycket för hennes 94-åriga kropp som inte orkade mer. Majbritt var gift med min mammas bror Nisse (som är borta flera många år) och jag och pojkarna var till Jönköping i januari i år för att hämta lite arvegods efter Nisse som Majbritt tyckte att vi borde ha.

Det är väldigt tråkigt att Majbritt är borta. Hon var en intellektuell och smart person, uppväxt i ett journalisthem och den nyfikenheten hade hon med sig hela livet.

Resten av resan hem gick också den i regnets tecken men nu hade det gråa bytts ut mot mörker. Niklas satt i fram och spelade musik eller sov och Markus plöjde sin bok i baksätet med Anneli.

Det blev en paus hemma eftersom Markus ville fortsätta läsa och båda grabbarna tyckte att de kunde stanna kvar på kvällsmat. Var sin pizza i deras fall medan jag doppade i grytan och åt rester av julmaten plus lite gravad lax som vi först nu skar upp. Men sedan körde jag och Anneli hem Niklas eftersom han hade en del stora klappar som knappast gick att bära.

Så där tog vår familjejul slut efter en vecka med pojkarna. En riktigt bra jul tyckte vi alla! Men nu skiljs våra vägar ett tag då Markus ska ha hem vänner på nyåar och Niklas tar tåget till Malmö för att fira där.

Så när vi väl var hemma (efter en 880 kilometer lång tripp) igen var vi också ensamma igen, jag och Anneli.

Det blev ”På spåret” där vi gick rätt bra med hjälp av duoappen och till slut fick ihop 44 poäng. Det placerade oss elva i vår kommun. Men efter en stund vid datorn kikade vi på ännu ett avsnitt av ”The Crown” innan det blev sängen med Dean Koontz. Lugn dag med andra ord.